Pengikut

SELAMAT DATANG

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh & Salam Sejahtera

Kami mengucapkan ribuan terima kasih kepada saudara semua kerana melawati Blog kami yang tidak seberapanya ini.

Blog ini di hasilkan adalah untuk memberi sedikit info & berkongsi maklumat bersama penggemar burung terkukur khususnya bagi kaki pikat.

Blog ini juga di hasilkan bagi merapatkan dan bersilaturahim sesama.

Blog ini di hasilkan bagi meneruskan WARISAN seni tinggalan Nenek moyang kita dahulu sehinggalah sekarang ini.

Jika tiada siapa yang menengahkan warisan ini, maka ianya akan terbuku kubur tanpa ada sesiapa yang tahu hasil seni dahulu kala.Warisan ini merupakan warisan yang perlu di naik tarafkan hingga ke depan ke generasi baru.

Bak kata pepatah :

"Tidak Lapuk Dek Hujan "

"Tidak Hilang Warisan Melayu"

Di harapkan anda semua akan terhibur & gembira dengan melawati Blog PWSTM ini.

Selamat melayari blog TERKUKUR yang menjadi hiburan hasil tinggalan Nenek Moyang kita terdahulu sampai lah kepada kita hari ni.............

Akhir kata dari saya : MOTO PWSTM & MOTO KAMI :

"WARISAN SEJAGAT , WARISAN SELAMAN "

From :
PWSTM

SILA LAWATI & BERILAH SOKONGAN KEPADA FORUM KAMI :

SILA KLIK LINK DI BAWAH INI SEGERA :-

http://database1900.13.forumer.com

TERIMA KASIH YANG TIDAK TERHINGGA dari PWSTM di atas sokongan semua pihak, semua sahabat yang mengenali PWSTM atau pun tidak.Khususnya warga TTF semua.

TERIMA KASIH juga kepada pihak MEDIA yang menengahkan seni warisan ini untuk di kongsi oleh semua khususnya SINAR HARIAN DLL.


Khamis, 1 Oktober 2009

BURUNG KALAH LAGA / SUARA

salam semua

Di sini saya nak berkongsi sikit berkenaan burung yang KALAH LAGA & KALAH SUARA.

berkenaan dgn burung kalah laga ni ada bebrapa tanda kalah ni :

1) kalah laga
2) kalah suara

1) kalah laga ada beberapa tanda
a) tarik kaki
b) berbunyi mengalah
c) berpusing mcm gasing

kalah laga lah yg paling teruk sekali.kerana mata atau kepala terkena jarum pada kepak lawan.kalah laga memang agak payah nk pulih kecuali ada beberapa kaedah yg selalu org buat :

a) lepas nampak kalah berpusing di laman tanda kalah cepat2 masukkan dlm cetok dan lencunkan dia sesaat kedalam air ,lopak air yg agak dalam sikit, paya ke, sungai ke, telaga ke.Cara ni nampak extreme.tujuan dia utk beri dia lupa yg dia kalah td.mcm org lemas la.tenggelam timbul-tenggelam timbul.dia akan lupa sekejap semuanya yg berlaku di sekeliling dia.terus angkat bawak balik kerumah masukkan ke dalam ladung.biarkan beberapa lama.sehingga dia berbunyi semula.naikkan atas sangkar layang dan simpan di tempat tersembunyi spt di dalam bilik , stor atau sebagainya.jgn usik dia.biarkan dia di situ beberaapa ketika .cuma tengok makanan dan minuman saja.

b) masukkan kedalam ladung yg ada betina.masukkan hanya sekor dia dan betina saja.biarkan bebrapa ketika.bila nampak dia nk galak semula baru keluarkan semula.

LANGKAH MENGATASI KALAH LAGA ?

kalah laga ni kita boleh lihat semasa di laman.kebanyakannya bh yg suka berlaga ni di panggil KING istilah dia.burung king(BK)

BK ni dia selalunya turun terus di atas badan pikat tanpa jejak kaki ketanah.Dan ada juga yg turun arah belakang.

tanda BK pulak mcamana ?
petanda BK ni dia suka naik atas belakang pikat atau denak kita secara melintang badan.dan lg 1 secara helikopter berpusing keliling belakang pikat atau denak.tu tanda BK.

kenapa Bk ni suka melintang badan atas belakang pikat ? tujuan dia utk memukul di bahagian kepala.

Jadi apa langkah kita ?

Apabila kita nampak saja dan tidak yakin dgn pikat @ denak cepat2 la halau.jangan di biarkan.biarkan bh tu lari.tak mengapa.kerana BK dia akan datang semula.Jgn di biarkan bh melintang badan atas pikat.Walau sedap mana pun bh tu jgn buat pasal jika bh melintang badan dan terus naik pokok tanpa pijak tanah.selalunya BK ni dtg tak berbunyi.tiba-tiba muncul saja.lepas dia bedal pikat dan naik pokok balik barulah dia berbunyi.selalunya juga BK ni suara kendur.tetapi suara dia tinggi.sebb tu org dedulu suka suara kendur ni.kerana suara kendur ni tak banyak menggunakan suaranya.dia banyak tumpu pada tenaga dia.berbanding dgn suara hentak menghentak yg di lebihkan pada suara.bila suara dh banyak keluar maka tenaga berkurangan sedikit.tetapi tu cuma teori kita saja.semua itu terpulang kpd pilihan dan citarasa kita sendiri ha ha ha.kita tidak boleh merendahkan , memperlekehkan orang lain.Dia suka suara mcm tu biarkan.suka suara mcm ni biarkan.janji kita semua seronok dan gembira dgn hobi kita.kerana lumrah kita manusia citarasa x sama.mcm kita jugak la kan, ada suka makan masak tempoyak, ada suka asam pedas, ada suka kari........kariii.. ???????? alamak........favourite tu ha ha ha.oleh kerana itulah Allah snwt menciptakan maklhluknya berbilang-bilang, berbeza bentuk dan rupa untuk kita semua mengenali dia bahawa dia MAHA BERKUASA menciptakan apa sahaja.

2) kalah suara

kalah suara ni terjadi apabila pihak lawan (bh) terlampau kuat menekan x berhenti sampai pikat kalah.selalunya terjadi begini kpd bb(burung baru).maksud bb ni iaitu burung yg tangkap bh x sampai 40.dia belum stabil.belum boleh di panggil pikat atau denak.bunuh dekat 40 keatas memang stabil.dia payah kalah suara.kalau suara ni dia akan senyap dan adakalanya dia akan tarik tali kaki nk masuk semak.tu kalah suara.tetapi bila pindah laman lain atau tempat lain luar drp kwsn bh tersebut(yg dia kalah) maka dia akan bunyi balik.tetapi kalau ada suara yg sama sikit2 dgn bh yg dia takut tu dia akan jd takut balik.tu tanda burung kalah suara.lg 1 kalah suara di rumah.kalau boleh antara sekor2 burung tu jgn beri nampak .biar dia dengar suara saja.kecuali burung banyak gantung x dak tempat dah biarkanlah nampak antara 1 sama lain.sampai masa dia akn naik juga tetapi lambatlah.pasai hari2 dia kena tekan suara dgn salah sekor yg garang yg dia nampak.bila di hutan dia nk nampak bh dulu baru nk bunyi.

saya rasa itulah serba sedikit coretan dari saya.agar ianya dpt membantu sikit sebanyak noooooo.

wallahualam

5 ulasan:

ayamskudai@yahoo.com berkata...

salam ....
tq long atas info tu...tq...tq...

layangmas berkata...

salam...

long nak masukan ladung hat ada brg ka ldung kosong...

Long berkata...

salam

azrul ladung yg ada burung.

Razif Tekukur berkata...

salam,saya ada 2 ekor burung kalah suara.2 ekor tuh kalah kat umah.2 ekor tuh kalah dengan sekor pikat saya nih.tuh memang garang.siapa boleh tolong jagakan.sampai elok.upah saya kasi.siapa yang boleh.sms 0142343795

Tanpa Nama berkata...

Thanks bro2 .tunjuk ajar anda akan kami semai kan . Salam dari Tangkak Ledang Johor