Pengikut

SELAMAT DATANG

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh & Salam Sejahtera

Kami mengucapkan ribuan terima kasih kepada saudara semua kerana melawati Blog kami yang tidak seberapanya ini.

Blog ini di hasilkan adalah untuk memberi sedikit info & berkongsi maklumat bersama penggemar burung terkukur khususnya bagi kaki pikat.

Blog ini juga di hasilkan bagi merapatkan dan bersilaturahim sesama.

Blog ini di hasilkan bagi meneruskan WARISAN seni tinggalan Nenek moyang kita dahulu sehinggalah sekarang ini.

Jika tiada siapa yang menengahkan warisan ini, maka ianya akan terbuku kubur tanpa ada sesiapa yang tahu hasil seni dahulu kala.Warisan ini merupakan warisan yang perlu di naik tarafkan hingga ke depan ke generasi baru.

Bak kata pepatah :

"Tidak Lapuk Dek Hujan "

"Tidak Hilang Warisan Melayu"

Di harapkan anda semua akan terhibur & gembira dengan melawati Blog PWSTM ini.

Selamat melayari blog TERKUKUR yang menjadi hiburan hasil tinggalan Nenek Moyang kita terdahulu sampai lah kepada kita hari ni.............

Akhir kata dari saya : MOTO PWSTM & MOTO KAMI :

"WARISAN SEJAGAT , WARISAN SELAMAN "

From :
PWSTM

SILA LAWATI & BERILAH SOKONGAN KEPADA FORUM KAMI :

SILA KLIK LINK DI BAWAH INI SEGERA :-

http://database1900.13.forumer.com

TERIMA KASIH YANG TIDAK TERHINGGA dari PWSTM di atas sokongan semua pihak, semua sahabat yang mengenali PWSTM atau pun tidak.Khususnya warga TTF semua.

TERIMA KASIH juga kepada pihak MEDIA yang menengahkan seni warisan ini untuk di kongsi oleh semua khususnya SINAR HARIAN DLL.


Selasa, 2 Julai 2013

LEHER

Salam

Lama x update blog di keranakan terlalu sibuk dengan tugas hakiki dan komitmen lain.Jadi penulisan di blog di hentikan buat masa ini.Jadi di kesempatan ini dan ruang yang ada hari ini dapatlah saya menulis sedikit tambahan bagi mengisi info di blog ini.

Bab tajuk kali ini adalah berkenaan LEHER.

LEHER

Apa yang kita tahu perihal leher burung atau denak kita ? mungkin ramai rakan-rakan di luar sana amat mahir tentang leher ini.Di sini saya hanya ingin berkongsi sedikit saja info bab leher ini.

Leher terkukur merupakan elemen asas penting juga bagi terkukur selain elemen yang lain.Antara asas yang dapat saya kongsikan di sini leher memainkan peranan penting juga bg menetukan suara dan mainan sesekor pikat atau denak yg kita simpan.

Ada 2 kategori asas perihal bab leher ini yang dpt saya kongsikan di sini :

i) leher jinjang
ii) leher pendek @ singkat

Antara kedua-dua elemen leher ini manakah yang menjadi pilihan pemikat ? boleh saya katakan bahawa ada bermacam-macam pilihan mengikut kehendak dan keinginan pemikat itu sendiri.itu adalah hak empunya minat sendiri.kita tidak boleh dakwi dan sangka pilihan masing-masing.

Namun apa yang hendak saya utarakan di disini adalah perkongsian maklumat sahaja.Jika ada salah silap dan tidak kena dengan pemilihan masing-masing maka abaikanlah ye.

Saya akan kongsikan sedikit sahaja bab kedua-dua elemen leher tersebut.

i) leher jinjang

leher jinjang mudah mengecam pemangsa, suara makan jauh, kurang tahan berlaga.namun tidak semua begitu.ada spec begini yang tahan berlaga.Ada juga leher jinjang ini boleh main sehari.Suara nya stabil sampai ke petang.Ada juga begitu

ii) leher pendek
Leher pendek ini pula asas nya tahan berlaga, namun suara tidak makan jauh dan suara nya kadang di sebelah pagi konsisten dan di sebelah petang menurun sedikit.Namun tidak semua pikat atau denak yang begitu.

Jadi yang mana menjadi pilihan anda ? selalu nya pilihan itu bergantung kepada kesukaan pemikat itu sendiri.ada yang suka leher jinjang dan ada yang suka leher pendek.Semua itu terpulang kepada minat masing-masing.Saya hanya kongsikan asas sahaja.Namun yang selalu menjadi pemilihan pemikat adalah leher sedang bulat besar.

Sekian.wassalam
Longkedah

Tiada ulasan: