Pengikut

SELAMAT DATANG

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh & Salam Sejahtera

Kami mengucapkan ribuan terima kasih kepada saudara semua kerana melawati Blog kami yang tidak seberapanya ini.

Blog ini di hasilkan adalah untuk memberi sedikit info & berkongsi maklumat bersama penggemar burung terkukur khususnya bagi kaki pikat.

Blog ini juga di hasilkan bagi merapatkan dan bersilaturahim sesama.

Blog ini di hasilkan bagi meneruskan WARISAN seni tinggalan Nenek moyang kita dahulu sehinggalah sekarang ini.

Jika tiada siapa yang menengahkan warisan ini, maka ianya akan terbuku kubur tanpa ada sesiapa yang tahu hasil seni dahulu kala.Warisan ini merupakan warisan yang perlu di naik tarafkan hingga ke depan ke generasi baru.

Bak kata pepatah :

"Tidak Lapuk Dek Hujan "

"Tidak Hilang Warisan Melayu"

Di harapkan anda semua akan terhibur & gembira dengan melawati Blog PWSTM ini.

Selamat melayari blog TERKUKUR yang menjadi hiburan hasil tinggalan Nenek Moyang kita terdahulu sampai lah kepada kita hari ni.............

Akhir kata dari saya : MOTO PWSTM & MOTO KAMI :

"WARISAN SEJAGAT , WARISAN SELAMAN "

From :
PWSTM

SILA LAWATI & BERILAH SOKONGAN KEPADA FORUM KAMI :

SILA KLIK LINK DI BAWAH INI SEGERA :-

http://database1900.13.forumer.com

TERIMA KASIH YANG TIDAK TERHINGGA dari PWSTM di atas sokongan semua pihak, semua sahabat yang mengenali PWSTM atau pun tidak.Khususnya warga TTF semua.

TERIMA KASIH juga kepada pihak MEDIA yang menengahkan seni warisan ini untuk di kongsi oleh semua khususnya SINAR HARIAN DLL.


Rabu, 3 Julai 2013

APA YANG TIDAK KENA DENGAN BURUNG INI ?

 Gambarajah 1

Salam semua pembaca yang dikasihi sekelian.
Di sini saya ingin kongsikan lagi perihal gambarajah 1 diatas.Apa yang kita lihat burung pada gambarajah 1 diatas cukup cantik kan ? sememangnya dia cukup cantik.dari paruh hingga ke ekor nya memang cukup cantik dan menawan hehehe.Tetapi apa yang tidak kena pada gambar burung ini ? lihat leher nya.Lehernya patah ke bawah.Kenapa begitu ? ini menunjukkan bahawa secantik mana burung tersebut dia akan ada kekurangannya.Sama macam kita manusia.Tidak sempurna semuanya.masing-masing ada kelebihan dan kekurangan masing-masing kan.

Timbul persoalan apa pulak kena mengena dengan leher ? kan dia bunyi ? memang dia bunyi.tidak dinafikan.semua burung di hutan berbunyi.Tetapi cuba kita perhatikan dan bandingkan burung rakan kita dengan buurng yang berleher patah seperti didalam gambar tersebut.Burung rakan kita steady saja di laman.Burung kita kadang mahu kadang tidak mahu main dilaman.Hanya mematuk saja kerja nya di laman.tidak mahu berbunyi.Kena nampak burung hutan dulu baru nak berbunyi.Itu pun kadang buat tidak tahu saja.Itulah kelemahan nya jika ada burung yang leher patah seperti dalam gambarajah 1 diatas itu.Burung yang jenis leher patah begini walau menangkap burung hutan dah banyak dia akan turun permainan nya di laman sikit demi sedikit.
Nanti kita jugak yang demam dan sakit hati hehehehehe......namun main burung kena sabar ye.

Itulah serba sedikit perkongsian dari saya untuk para pembaca sekelian.Anggaplah ini sebagai perkongsian biasa sahaja.Belum tentu betul apa yang saya tuliskan di atas itu.Ada yang jenis begini jadi pikat/denak yang terbaik.tidak dinafikan ,kerana burung dia akan bunyi.sekian,

wassalam
 by
longkedah    

3 ulasan:

ayamskudai@yahoo.com berkata...

thanks for sharing

Tanpa Nama berkata...

Kurang jelas la. Maksud leher patah.

ashikin Shah Alam berkata...

tumpang tnye ekor kura tu macam mane dn pelapik tk nk lebih dri 5?bleh tk tnjukan contoh nye...sye baru blajar