Pengikut

SELAMAT DATANG

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh & Salam Sejahtera

Kami mengucapkan ribuan terima kasih kepada saudara semua kerana melawati Blog kami yang tidak seberapanya ini.

Blog ini di hasilkan adalah untuk memberi sedikit info & berkongsi maklumat bersama penggemar burung terkukur khususnya bagi kaki pikat.

Blog ini juga di hasilkan bagi merapatkan dan bersilaturahim sesama.

Blog ini di hasilkan bagi meneruskan WARISAN seni tinggalan Nenek moyang kita dahulu sehinggalah sekarang ini.

Jika tiada siapa yang menengahkan warisan ini, maka ianya akan terbuku kubur tanpa ada sesiapa yang tahu hasil seni dahulu kala.Warisan ini merupakan warisan yang perlu di naik tarafkan hingga ke depan ke generasi baru.

Bak kata pepatah :

"Tidak Lapuk Dek Hujan "

"Tidak Hilang Warisan Melayu"

Di harapkan anda semua akan terhibur & gembira dengan melawati Blog PWSTM ini.

Selamat melayari blog TERKUKUR yang menjadi hiburan hasil tinggalan Nenek Moyang kita terdahulu sampai lah kepada kita hari ni.............

Akhir kata dari saya : MOTO PWSTM & MOTO KAMI :

"WARISAN SEJAGAT , WARISAN SELAMAN "

From :
PWSTM

SILA LAWATI & BERILAH SOKONGAN KEPADA FORUM KAMI :

SILA KLIK LINK DI BAWAH INI SEGERA :-

http://database1900.13.forumer.com

TERIMA KASIH YANG TIDAK TERHINGGA dari PWSTM di atas sokongan semua pihak, semua sahabat yang mengenali PWSTM atau pun tidak.Khususnya warga TTF semua.

TERIMA KASIH juga kepada pihak MEDIA yang menengahkan seni warisan ini untuk di kongsi oleh semua khususnya SINAR HARIAN DLL.


Jumaat, 5 Ogos 2011

KELADI HITAM


Keladi Hitam

Bila sebut saja nama keladi hitam , maka kebanyakan orang-orang di perkampungan akan mengetahui bentuk, fikizal dan rupa nya bagaimana.
Bentuk fizikalnya adalah sama sahaja dengan bentuk fizikal keladi biasa cumanya keladi hitam ini berbeza warna pada batangnya yakni berwarna hitam dan isinya berwarna kehitam-hitaman.

Kebanyakannya di kampung-kampung penduduk menjadikan keladi hitam ini sebagai tanaman di dalam pasu di rumah-rumah sebagai perhiasan di luar rumah atau sebagai ubatan tradisional.
Jadi pada blog ini ,keladi hitam di jadikan rawatan tradisional untuk burung

Apa khasiatnya ?
Khasiatnya adalah bagi burung yang terseliuh kakinya atau tergeliat kakinya atau kadangkala patah sedikit maka keladi hitam menjadi pilihan alternatif.Ini adalah kaedah alternatif tradisional.Kerana orang-orang dedulu menggunakannnya bagi merawat kaki burung mereka.Jadi kesinambungan ini di ambil dan di tanyakan kepada mereka kegunaan keladi hitam ini.
Yang penting mereka telah mencuba dan berikhtiar untuk menyembuhkan sakit kaki burung kesayangan mereka ,dan yang menyembuhkan itu adalah Allah snwt.Kita hanya berusaha mengikut kaedah dan mencuba dan berusaha sahaja.
Di mana terdapatnya keladi hitam ini ?
Keladi hitam ini sering kedapatan di tepi-tepi parit atau paya,kadang-kadang di hujung-hujung kawasan ladang-ladang.Ianya bukan di tanam, tetapi ianya tumbuh sendiri.

Bagaimana kaedah merawatnya ? dan bahagian mana di gunakannya ?
Cara menggunakan nya adalah sebagaimna berikut:

Ambil batang keladi hitam tersebut, basuh sedikit dan siat kan kulitnya sahaja.Siatkan biar seakan menjadi tali yang agak panjang sedikit sepanjang batang keladi hitam itu.Tujuannnya adalah untuk memudahkan kita melilit kaki burung yang cedera itu.
Ambil kulit yang telah kita siat kan secara memanjang dan sapukan sedikit minyak gamat jika ada, kalau tiada cuba balut kan saja kaki burung yang terseliuh itu dengan tali kulit batang keladi hitam itu.biarkan ianya di kaki burung.jangan ikat terlalu kemas.biarkan selama 3 hari dan tukar yang baru.prosesnya adalah sama.ada orang layur dahulu batang keladi hitam itu untuk melembutkan kulit keladi hitam itu agar mudah membalutnya nanti.itu pun buleh di lakukan.

4 ulasan:

Unknown berkata...

Di Mana nak dapat?

El Fesfanji berkata...

Boleh di buat lauk nasi. Untuk membuang gatal nya campur kan dengan buah jambu batu

jessy joseph berkata...

saya ada menjual,jika berminat Whatsapp sia d no 01151531092

Nur haura afeeya berkata...

Muhammad Iman Nashriq, berumur 2tahun mengidap penyakit lelah atau asma sejak berumur 5bulan. Adik ni berulang alik ke hospital sejak umur 5bulan sebanyak 3minggu sekali untuk buat rawatan sehinggalah dia berumur 2tahun. Tapi tetap tak nampak apa2 perubahan makin sembuh ke atau makin baik,tetap sama saja. Ibu cuba memberi rawatan tradisional lain tapi tak ada juga perubahan, keadaan anaknya masih sama. Beliau bersyukur sangat apabila bertemu jus ni daripada seorang kawan, Iman tak perlu lagi dah pergi hospital buat rawatan. Batuk2 biasa ada tapi yang ketaranya Iman dah tak ada semput-semput dan sesak nafas macam dulu lagi. Kalau dulu 3kali sebulan kena pergi sedut gas, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah.
..........................................................................
Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ


Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

๐Ÿ˜kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
Tp nanti dia akn blas jugak yer..
#sharepadayangmemerlukan
#sharing is caring