Pengikut

SELAMAT DATANG

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh & Salam Sejahtera

Kami mengucapkan ribuan terima kasih kepada saudara semua kerana melawati Blog kami yang tidak seberapanya ini.

Blog ini di hasilkan adalah untuk memberi sedikit info & berkongsi maklumat bersama penggemar burung terkukur khususnya bagi kaki pikat.

Blog ini juga di hasilkan bagi merapatkan dan bersilaturahim sesama.

Blog ini di hasilkan bagi meneruskan WARISAN seni tinggalan Nenek moyang kita dahulu sehinggalah sekarang ini.

Jika tiada siapa yang menengahkan warisan ini, maka ianya akan terbuku kubur tanpa ada sesiapa yang tahu hasil seni dahulu kala.Warisan ini merupakan warisan yang perlu di naik tarafkan hingga ke depan ke generasi baru.

Bak kata pepatah :

"Tidak Lapuk Dek Hujan "

"Tidak Hilang Warisan Melayu"

Di harapkan anda semua akan terhibur & gembira dengan melawati Blog PWSTM ini.

Selamat melayari blog TERKUKUR yang menjadi hiburan hasil tinggalan Nenek Moyang kita terdahulu sampai lah kepada kita hari ni.............

Akhir kata dari saya : MOTO PWSTM & MOTO KAMI :

"WARISAN SEJAGAT , WARISAN SELAMAN "

From :
PWSTM

SILA LAWATI & BERILAH SOKONGAN KEPADA FORUM KAMI :

SILA KLIK LINK DI BAWAH INI SEGERA :-

http://database1900.13.forumer.com

TERIMA KASIH YANG TIDAK TERHINGGA dari PWSTM di atas sokongan semua pihak, semua sahabat yang mengenali PWSTM atau pun tidak.Khususnya warga TTF semua.

TERIMA KASIH juga kepada pihak MEDIA yang menengahkan seni warisan ini untuk di kongsi oleh semua khususnya SINAR HARIAN DLL.


Khamis, 25 Mac 2010

Rabu, 24 Mac 2010

TTF GROUP BERSUA

Salam

23.3.2010
Selasa
Kedai Mamak jln yap kwan seng, gerai makan depan ambasador, rumah nasir

Kebetulan adik ada interview di pejabat felda jalan semarak kuala lumpur.adik pula tak berapa cam jalan sekitar kl.jadi saya kena jadi kedy la nampaknya utk tunjuk jalan.walaupun sudah 16 tahun meninggalkan bandaraya kuala lumpur balik ke pahang namun ingatan sekitar jalan tu masih ingat lah sikit2 walau tidak semua.maklumlah dulu despacth he he he.semua cerok sekitar kl tu insyaallah buleh la sikit2 org kata.jadi sms ke nasir hari selasa saya turun kl nasir.ok tu nasir kata.pasai pejabat felda ngan pejabat dia berseberang jalan sikit sahaja.tak jauh pun.pajroe pun dekat situ.harry botak pun situ.kopam pun situ.alamakkk 1 pulau TTF konker ke ha ha ha.

bertolak dari pahang jam 7.30 pagi.sampai kl pukul 9 lebih sikit pasal ada jem sikit di bulatan pahang.sampai pejabat felda jalan semarak call nasir.nasir kata hang tunggu situ sat lagi harry botak sampai.dalam 10 minit harry call dh sampai.terus masuk keta waja dia menuju ke laman nasir prenggg.aku ingat dia naik moto tadi.sampai depan opis nasir.kebetulan kedai mamak depan opis nasir.oder air lebih kurang call kopam,pajoe.depa ada keja luar x dapat nak join.sms zulganu.tak lama kemudian zulganu dh sampai.tudiaaa sempoi org nya.firstime jumpa ni.he he he.peramah dan baik orgnya.TTF members memang bagus.tengok nasir dah turun ngan gaya baru gaya pakaian mantopp prengggg.tudiaaaa x lincin dah weiiiiiiii.mcm model dah.tunggu sambil minum tengok azli sampai ngan keta itam dia.tudiaaaa meriah.baru aku tau apa tu 7878 harrammmmm.syyyyhhhhhhhhhh.apa nak jadi-jadilah prenggggg.mampoihhhh.pastu sabri pikat tua call.mai la kata saya.tunggu sat lagi dia cal balik.tengok jam dh pukul 12.pandai ja harry hang kata aku nk pekena kepala ikan.jom pekena depan tu ja nasir kata.beres.terus gerak ke restoran apa tak tau depan kedutaan australia.tudiaaaaaa..patut la nasir ajak makan kat sini.tembaga ada, celak mata haluih ada, telinga nipis ada, jerun ada, roma air embun ada.harrammmm.harry sampai penin kepala sambil pederaih sambil dok tengok kukoq melambung.tudiaaaaaa....iskhhhhh.kena mai lagi ni.hangpa tengok la tu harry x lalu dah pasai nampak roma tembaga banyak sangat.

todiaaaaa.....sakannnnn hang harry wei.
nasir pun x lalu pasai selsema nak pederaih balik.saja buat tak lalu makan harrammmm.
sebelum keluaq sempat la lagi kami pederaih gambaq kenang-kenangan di sini.nin diaaaaa

terus berjalan keluar sementara menungggu adik saya habis interview.sedang berjalan ke kereta adik call kata dah siap interview.amboihhh cantikkkk.nasir kata jom pi ke rumah.mulanya tak mau singgah namun dah mai tak pa la singgah la sat.x pernah sampai lagi rumah nasir.saya naik keta ngan azli pulak.tudiaaaa kl ujan punya lebat.pusing sana sini naik kesas higway sampai la ke rumah nasir.tudiaaaa azli kata kukoq nasir dok lawan ngan kukoq besaq depan tu la.harrammmm.tudiaaaaa segaknya rumah nasir noooooo.mcm2 ada kat rumah nasir ni.gitar ada.burung buleh bercakap ada.tp tak tahan ikan keliasa dia la.fuhhhhhh.tengok sangkaq layang dia pun dh gerun weiiiiii.hangpa nk tengok sangkaq layang ganaih punya mai rumah nasir.cetok pelik pun ada.khas utk burung mati prengggggg.

sembang punya sembang dan la prap sekeping utk kenangan.tengok jam dah pukul 3 ptg.kami mohon diri utk baik ke pahang pulak.dan la sekeping kenangan.

Dengan ini saya dengan besar hatinya mengucapkan ribuan terima kasih yang tidak terhingga kepada hangpa semua.hangpa semua memang best tak leh nk capak apa dah.the best friend.mmg friendly.

Terima kasih kepada harry botak yang sudi mai dari damansara ambik saya.
Terima kasih kepada azli yg sudi bayaq kita minum dan sudi mai dari serdang.
Terima kasih kepada zulganu yg sudi turun kebawah berjumpa bersama
Terima kasih kepada nasir pasal sedia meluangkan masa utk bersama kita.dan terima kasih belanja kami makan tengahari.dan terima kasih kasi tumpang bilik air.aku dah tak tahan aircond keta azli sejuk prenggggggggggggggggg.terima kasih semua.hangpa memang baik sekali.
Jasa hangpa semua hanya allah yg membalasnya.

Saya dengan ini menyusun jari sepuluh seandainya ada terdapat tersalah kata, tersinggung hati dan perbuatan semasa berjumpa hangpa memohon kemaafan dari hujung rambut hinggalah ke hujung kaki.

Terima kasih sekali lagi.

TTF friend forever

I love all of you.

EPOI SINGGAH KE TERATAK BURUK SAYA


Salam

22.2.1010
Isnin
7.00 mlm

Terima sms daripada cepoi sungkai perak kata nk mai singgah ke rumah.ok cantek.lagipun x pernah jumpa dengan cepoi.kebetulan cepoi ada urusan di ulu jempul.jadinya sementara perjalanan balik ke perak, beliau singgah ke rumah saya dulu.laluan pun satu jalan saja.jam 6.45 ptg tibalah cepoi bersama anak lelaki nya, ibunya dan kakaknya ke teratak buruk saya.seronok berbual dengan cepoi dan keluarganya.peramah sungguh keluarga cepoi.macam-macam kami bualkan.termasuk masuk sikit2 pasal terkukur dan trip sungkai.sambil berbual sambil mencelah he he he.

jam 8 lebih cepoi dan keluarga minta diri untuk beransur pulang.lagi pun perjalanan ke perak jauh juga tu.mengambil masa lebih kurang 4 jam dari jengka.sempatlah snap gambar sekeping sebagai kenangan saya.

Saya serta keluarga menyusun jari sepuluh memohon beribu kemaafan seandainya ada tersilap kata,tersinggung perasaan dan perbuatan.

Saya juga memohon kemaafan seandainya ada kekurangan dari segi layangan ke dan segalanya.

Semuga perhubungan ini berterusan dan berpanjangan selalu insyaallah.amin

Khamis, 18 Mac 2010

SDR NAZA & FAMILY MAI KE TERATAK SAYA

salam

16.3.2010 terima sms.tengok number form maxis.pangkal number 5.sapa pulak ni.x dari kedah perak.rupanya naza dari pulau mutiara nk mai kerumah.alhamdulillah akhirnya sampai juga naza ke teratak buruk saya di j17.setelah tarikh nk mai di tentukan maka 17.3.2010 , 8 malam sampailah sdr naza ke j17 bersama keluarganya.sembang punya sembang punya sembang dan naza pun dh tengok apa yg nk di tengok maka sdr pun meminta diri untuk beransur dulu.kesian dh mengantuk anak naza ya betoi jam 10.40 mlm sdr pun bergerak pulang ke j18 kerumah pak mertua nya.

di kesempatan ini , saya dan keluarga mengucapkan terima kasih di atas kunjungan sdr naza & keluarga ke tertak buruk saya.dan beribu kemaafan seandainya ada terkasar bahasa, perbuatan dan sebagainya.yang baik dari allah, yg lemah dari diri saya sendiri.

syok bersembang ngan sdr naza kita.dok sembang pasai trip sungkai dll. bagus respek

semuga perhubungan ini kekal berpanjangan amin

nin dia


_________________

Isnin, 15 Mac 2010

RESEARCH ON TIME

13.3.2010
Sabtu
7.00 pagi
Research
Jentera : 4 org

Planning ni antara sorang MOD dan kohjai.dpt berita org jauh nk mai Pahang.cantekkkkkk.sapa dia ? rupanya moderator TTF iaitu mat79 nk mai Pahang.
Pukui 7 pagi kami dh berkumpul di simpang gelanggi.park keta terus saya naik motor ngan bidin.mat ngan kohjai.terus x dak kesian masuk laman.sampai laman pekena sarapan dulu.tudia kohjai siap tapau sorang sebungkus siap utk makan tghari.mak datuk bh punya riuh rendah .melambung sana sini.semua dh ketaq nk masuk laman dh.tapi tungguuuuuuuu..pasai gambaq kenangan x ambik lagi ni.prap sekeping utk kenangan.nin dia



Siap semua jentera bergerak kedepan.kami ikut bidin je.pasai dia kata ada byk bh sedap .dan berpecah.di pendekkan cerita kami pindah laman lain.laman tghari.ni pun dh tak tau brapa ekoq dh depa tapau .racik pun x dan nk perbetoi .depa bawak 7 kepala pun x dan nk perbetoi pasai kena sekor terus berjalan kedepan.maklumlah bh banyak ni.sampai laman tghari kami impit tarik akar.tgh dok rehat bidin pulak try pelepah.tudia bidi n dok peturun ilmu kat sapa x tau.nin dia



Tgok jam dh pukul 2 ptg dan ujan renyai2.kami pun keluar ke motor.tengok kohjai semua dh ada kat sana.kami rehat kejap dan bergerak ke laman akhir.nin dia





Entah berapa ekor depa pederaih hari ni.jam 5 kami semua keluar pasai angin pun dh kuat.lagi pun tekak pun dh haus.air mineral 4 botol besar licin.pasai panas.pekena milo ais sorang 2 gelas.fuhhhhhh lega tekak.mat aku x tau berapa gelas.harrammmmmmm.
Di sebabkan x sempat nk ambik gambar maka kami rungkaikan sekali la laporan.pasai x dan nk ambik gambar aihhhh.pasai racik kusut semua.7 kepala soran bawak semua x dan perbetoi.

Nin dia.bh punya banyak bukan jut bawak, sangkar sekali masuk laman.tengok la tu.penuh bonet keta.prenrgggggggg.



p/s:pasai laporan x dak kesian punya.aku cabut dulu hang tinggai la kohjai prenggggg

TERIMA KASIH KEPADA MAT & ISTERI

salam

Di kesempatan ini saya serta family ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada sdr mat79 & isteri kerana sudi mai ke teratak buruk saya.

Alhamdulillah apa yg di rancang telah di tunaikan oleh allah snwt.pada 12.3.2010 mat & isteri sampai juga ke pahang bagus

12.3.2010 mat & isteri bermalam di rumah kohjai.dan 13.3.2010 mat bermalam di teratak saya.di sebabkan mat dh drive jauh dan letih maka kami sembang sikit2 saja.

dan thanks juga kpd kohjai & isteri kerana sudi mai sekali hantar mat ke teratak saya.

Saya dan keluarga amat berbesar hati menerima kunjungan mat & isteri respek sanggup drive seorang diri dari kedah mai ke pahang respek

saya ingatkan dia naik bus, rupanya dia drive keretanya. tahniah dan respek kpd mat.

Saya & family menyusun jari sepuluh jika ada yg terkurang, terkasar bahasa dan sebagainya.

mat seorang yang good friend bagus ya betoi

pagi ahad sebelum mat balik , sempat jugalah saya bawak mat ke laman utk meninjau-ninjau laman jengka ni.kami pun turun kejap je pasal mat pun dh nk bergerak ke kl dan seterusnya kedestinasi yg lain.

sebelum pulang sempatlah kami mengabadikan kenangan pada sekeping gambar

nin dia



pukul 12 tghari mat & isteri bergerak menuju destinasi seterusnya.

semuga persahabatan ini berpanjangan dan kekal sepanjang hayat salam/jabattangan

Jumaat, 12 Mac 2010

GUK 1

video

Salam

Istilah ini pulak adalah istilah suara bagi burung GUK 1.Guk 1 direct.
Lambung guk atau memanggil hanya dengan 1 guk sahaja.Istilah suara ini di panggil Guk 1.

Selasa, 9 Mac 2010

TEKAN / PERAP

video

Salam

Di atas ini adalah istilah suara TEKAN / PERAP bagi seekor burung terkukur.
Ada yang jenis rapat.Ada yang jenis pertengahan.Dan ada yang jenis perlahan memujuk.

SELADANGJATI / TONGKAT MATI

video

Salam

Di atas ini adalah merupakan istilah suara yang di panggil SELADANGJATI / TONGKAT MATI.

Yakni salah 1 istilah suara bagi terkukur yang tiada mempunya GUK di hujung nya.

Isnin, 8 Mac 2010

BURUNG SAKIT MATA


salam

Mari kita berkongsi cara yang selalu di gunakan untuk merawat bagi burung, pikat, denak yang mengalami sakit mata.

SAKIT MATA

Sakit mata ni berpunca daripada hama yang terdapat di takung sangkar layang.sakit mata boleh merebak menjadi seduan yakni sakit putih di dalam kerongkong, hidung dan seterusnya merebak ke mata.

Sakit ini di sebabkan oleh hama yang terdapat pada najis sangkar layang yg tidak di bersihkan.Sangkar layang perlu di bersihkan sekurang2nya 2 minggu sekali kalau berkesempatan.

Fokus kita , adalah bagaimana , apakah petua yang selalu di gunakan ?

Antara pencetus petua yg di gunakan adalah seperti berikut mengikut kaedah dulu-dulu dan ternyata 90 % berkesan.kadang-kadang 98 % berkesan.Namun kita perlu usaha dan tawakkal.Yang menyembuhkan adalah Allah snwt.

Antaranya :

1) Daun Peria katak hutan
2) Daun Ati-ati hitam
3) Daun Munggal
4) Daun ketumbit
5) daun cekur manis
6) kapor makan
7) Najis Kambing Kampung ( bukan biri-biri)
8) Tigerbam
9) Daun rumput taik babi
10) dll

Di atas yang saya sebutkan di atas adalah antara beberapa jenis tumbuhan tradisional dan cara moden yang sering di gunakan oleh kalangan pemikat.

Sebagai contoh kita boleh gunakan daun peria katak hutan & daun ati-ati hitam.Ambil 3 helai antaranya kedua jenis tersebut, gentel menjadi sebesar kepala mancis dan suapkan kpd burung yang sakit mata atau kerongkong.dan upar di tapak tangan dan air daripada daun tersebut sapukan di bahu kiri dan kanan burung.

STICKER KERETA & MOTOR TTF


salam

Di sini saya attachkan logo sticker kereta & motor TTF.
Terima kasih kepada sdr GMK atas komitment yang begitu baik untuk hasilkan sticker TTF ini.
Insyaallah Sticker ini akan di keluarkan tidak lama lagi.
Jika mengizinkan sticker ini akan di bawa sekali di trip SUNGKAI pada bulan 5 ni nanti insyaallah.
Buat masa ini, tempahan belum di buka lagi untuk semua warga TTF.Masih dalam proses lagi.Isnyaallah kita akan maklumkan kemudian apabila semuanya selesai.
Terima kasih sekali lagi kepada sdr GMK selaku AJK TTF.

wasalam

PENGENALAN

salam

Di sini saya membuka 1 lagi link baru untuk semua sahabat dan kengkawan yang baru berjinak-jinak dengan dunia ini menambah info sikit sebanyak.

Saya buka tajuk baru ini untuk sesama kita berkongsi isitlah suara pula.dulu kita berkongsi serba sedikit istilah maksud nya.Sekarang kita mendengar istilah suaranya yang berkait rapat dengan pelajaran istilah terdahulu.

Sama-sama lah kita berkongsi info di sini.Saya buka tajuk baru ini juga untuk mengingatkan saya juga.Kekadang tu maklumlah terlupa juga dengan istilah-istilah yang sering di perkatakan.Jadinya boleh imbas kembali insyaallah

sila klik pada tajuk ISTILAH SUARA PULA

SELANG

video

Salam

Di atas ini saya serta kan suara yang di panggil SELANG.

Selang di sini bermaksud perap sekali menguku.cuba dengar betul2 rakaman suara si atas.apabila menekan suara ada di sertakan angguk .Itu di panggil istilah SELANG

GUK 2 JATI / SAMA GAGAH

video

Salam

Di sini saya ingin berkongsi info bersama semua apa yang di katakan istilah suara bagi GUK 2 JATI atau GUK 2 sama gagah.

Di atas saya ada sertakan contoh untuk suara guk 2 jati.

5& 6 MAC 2010- RUNGKAI SEKALI LAPORAN LA SENANG-PRENGGGG

5.3.2010
Ptg jumaat
ladang sawit blok 16
jentera : NY

Petang ni sesaja bawak NY jalan-jalan cari angin.sambil nak ubah dan beri lembu minum.sampai ladang panas terik lagi.terus angkut air dan bagi makan lembu dulu.jam pukul 6.00 ptang.siap semua terdengar 2 ekor bh sedang berlawan.seko suara sedang dan seko sekat2.suara mcm suara anak.terus naik ke atas sikit.pacak kat atas laman tinggi sikit tepi jalan.masuk menyorok.NY patuk2 terus buat kerja.tekan.tekan.prufffff bh sampai depan.NY menguku angga.menguku lg.tak tahan bh prufff terjun laman.menguku sana sini terus sangkut nin dia.aihhh cepat sungguh.



Terus balik kerja dh selesai.sms appai,azmi,reseli,mat79,kohjai,km kasi tolong perbetoi racik sat.prengggggg

6.3.2010
Pagi sabtu
Lokasi guk 2 yg dpt hari tu
Jentera : NY

Hari ni saya bawa turun 2 pikat.sekor utk standby pelepah dan seko khas utk main tanah saja.lokasi dia adalah lokasi seladangjati penguku.lokasi ni jugak adalah lokasi guk2 selangkuku yg saya dpt dulu tu.sampai laman senyap sunyi.sekor pun x bunyi.jam pukul 9 pagi.tunggu kejap kot depa kejut dengar moto saya td.duduk kejap terdengar dh riuh rendah.kiri dan kanan.suara seladang x jugak kedengaran.mungkin dia pindah x bangun tido lagi ka apa.tiba2 terdengar di depan selangkuku.cantikkkkk.terus bergerak ke depan.cari laman baik sikit.prapp pacak NY.siap menyorok, NY patuk2 terus menekan perlahan-lahan.bh makin rapat sikit2.tengok NY dh angguk angga.terus selang lagi.bh kedepan lagi.pindah pelepah.mai sawit rendah.cantik.pindah lagi.bh menguku atas pelepah.bergerak ke depan.x tahan pruf turun belakang.menguku sana sini masuk depan.laman racik menunggu.prapppp tarik kaki.cantikkkkk..nin diaaaa

http://www.sendspace.com/file/wyxlf5

Bergerak lagi kedepan.pusing sana sini semua kawsan senyap sunyi.kena langgar garuda ka apa.

Terus kedepan lagi.berdekatan lot felda.sampai sini riuh rendah.fuh mcm2 ada.tp kebanyakannya selang je.gagap x dengar langsung.kat depan suara cantik.terus park motor cari laman .sama juga kali ni kasi turun NY lagi.bukan apa kasi cas.siap semua terus masuk menyorok.bh berlawan.NY patuk2 lagi.pesen dia ni keluar cetok mesti nk makan dulu.terus buat kerja.tekan selang.tekan lagi.pruffff bh turun di atas jalan.saya pacak di tengah ladang.NY nampak bh td terjun tanah terus dia angguk.pasai NY ni memang kaya ngan angguk.prenggggggggg.NY menguku kiri kanan.bh terus mai menghala NY.naik atas sawit depan NY.peluang keemasan NY pulun lagi.selang kuku .x tahan bh prufffff terjun belakang.adddoiiii awat hari ni semua terjun belakang ? menguku sana sini naik kedepan menguku lagi x kena racik.masuk lagi.x kena racik.harraaammmm.NY berhenti patuk ranting.BH masuk menguku prapppp tarik kaki.terus keluar masuk jut.dok atas motor kasi keluar phone sms : appai,azmi,kohjai,mat79,reseli,km tolong perbetoi racik sattt prenggggg….

http://www.sendspace.com/file/fathl8

Tengok jam dh pukul 10.30 pagi.terus kedepan lg.pasai laman depan adalah laman suara kasar.terus park motor berjalan kaki lebih kurang 200 meter kedepan.pacak NY sekali lagi.iskhhhhh hat dok dlm cetok dok simpan tak keluar-keluar lagi.biar lah dulu.sat lg hang la pulakkk prengggggg.siap pacak NY tepi jalan terus naik atas bukit sikit menyorok.bh sora kasar terus menekan.NY menekan perlahan.bh pruffffff landing kedepan.NY menguku angga.pruffff bh terjun menguku sana sini x kena racik.harramm.bh dah tengkok panjang.ahh sudah.nampak dh la.masuk berlaga prufffff NY ngerbang sekali terus bh naik pokok balik.tunggu lg.bh dok perap atas pelepah sawit.x turun dh agaknya ni.jam sudah pukul 11.motor dok lalu lalang.namun bh x cabut.NY pujuk lagi.prufff bh landing jauh sikit di atas jalan.berjalan masuk.menguku lagi masuk laman racik ..tarik kaki.sangkuttt dlm hati.tengok ehhhhh keluar pulak.lucut la pulakkkkkkk.harraammm.prufff bh naik pelepah.malas nk tunggu terus keluar.suara kasar idaman hati menunggu pulak.
Sampai ladang felda.suara kasar dok lambung guk 1 di depan sawit 20 kaki.park moto berjalan kaki.pusing sana sini cari laman.ada 1 laman buleh la kot.tepi jalan.

Nin dia laman dia

http://www.sendspace.com/file/j6her0

Kali ni kasi turun pikat sekor lagi.prenggggggg.kesian pulak kat dia.kota dia nk main pulak.siap pacak terus masuk kelambu.pasal laman ni sawit tinggi dan di bawah sawit rendah.cantik la menyorok.berdepan saja.bh mesti landing sawit tinggi.dia x nampak sangat.bh dok berdeguk lagi.SJ menekan.terus keluar sulam.bh prufffff mai sawit ni daaaaaa

http://www.sendspace.com/file/nxmba0

SJ pulun menguku angga.pusing sana sini.selang sulam.bh x dok diam.prufff pindah sawit dekat.dalam hati mau ke idak turun ni ?pasai sawit tinggi.SJ pulun lg.prufff bh pindah sawit kiri.pruffff kanan balik.tak tentu arah dh bh.

Tengok bh dh berubah arah.dengan laju nya dia turun ke sawit rendah ni di sebelah kiri SJ.

http://www.sendspace.com/file/t6b27r

SJ balun lagi dgn menguku gagap.bh lagi tak tahan dengan laju mai ke sawit kanan.

http://www.sendspace.com/file/8dxzc7

Bukan secara perlahan terbang .secara laju mcm nk cabut.iskhhh bh ni mmg hati dia cukup baik la.terus dgn laju bh terjun depan laman racik.cantikkk.menguku terus masuk laman racik prenggggg tarik kaki.nin dia

http://www.sendspace.com/file/orttdm

Tengok jam dh pukul 11.30 .keluar phone kasi sms ke appai,azmi,mat79,reseli,kohjai,km tolong perbetoi racik sat weiiiii.la la la la la la.

Terus balik ke rumah pasai lapaq.prengggggggg

6.00 ptg
Lokasi laman tarik akar
Jentera : NY

Ptg ni sekali lagi pi tengok lembu dan semua dh settle pusing sana sini bh kurang galak.pasai panas terlalu terik.siap semua terus bergerak balik.singgah laman tarik akar sat.kot2 ada.duduk kejap suasana sunyi sepi tiba-tiba terdengar suara bh .tapi bukan tarik akar.tekan rapat.elok nk rapat saja pap.pap.pap.pap melambung naik melayang ke bukit.lantak hang la,malas nk ikut.sora pun kurang.tiba2 seberang sana bh menyahut.tapi guk 2 gantung.selangkuku.cantikkkk.kutip selang kuku je la.terus himpit laman mana nk pacak.bh dok atas bukit.pacak sini la kot

http://www.sendspace.com/file/w5kfhj

Siap pacak terus menyorok di belakang sawit atas bukit.NY tekan sambil patuk tanah.bh marah pap.pap.pap melayang atas kepala.tudiaaaa melambung hang nooooo.tapi x dan ambik gambaq la weiiiiiii….nin gambq atas bukit dia melambung ja prengggg

http://www.sendspace.com/file/r6v9n6

harap hang teradap la.NY menguku bunyi.pasai NY ni dengar kepak bunyi dia menguku.cantikkkkkk.

tengok NY dh menguku.sah bh td sampai.tengok mmg sungguh.bh sampai depan NY atas pelepah.tudiaaaa guk 2 gantung selangkuku, angguk angga.prufffff terjun depan laman racik.menguku sana sikit tarik kaki prengggggg…..nin diaaa

http://www.sendspace.com/file/0r0ckh

Keluar phone kasi sms : appai,azmi,reseli,mat79,km,kohjai.weiii tolong perbetoi racik ni sat.bh ni sepak racik pasai apa tak tau.la la la la.prenggggggg

Cabutttt balikkkkkkkk.

Selasa, 2 Mac 2010

MINTA DI JAUH KAN


Salam

Di sini saya ingin berkongsi bersama sahabat semua berkenaan specis yang kita amat bimbang , risau dan takut iaitu specis TEDUNG SELAR.

Spesis inilah amat di geruni oleh kita , kerana spesis ini adalah spesis yg berbisa sekali dan cerdik.

Dengar saja nama itu , kita sudah dapat bayangkan bahawa ianya binatang paling di geruni.

Oleh demikian saya ingin berkongsi sedikit info berkenaan spesis ini.

Di mana kita boleh cam kedudukan nya di sesuatu kawasan ?

Spesis ini sikit sebanyak kita boleh camkan kawasannya dengan melihat biawak.kerana spesis ini antara makanan dia adalah biawak.

Macamana kita nk cam kan ?

Apabila kita terjumpa biawak ekornya kontot bermakna spesis tersebut ada di lingkungan kawasan tersebut.Kerana biawak yang ekornya kontot atau kudung akibat terkena bisa TEDUNG SELAR yang berada di lubang2.

Ekornya akan menjadi buruk akibat sengatan atau patukan di ekor biawak.itu salah satu kita boleh camkan.

keduanya di rumput buluh besar di tepi sungai.Yang jenis duduk di rumput buluh di tepi sungai inilah yang paling bahaya dan berbisa sekali dari yg mula-mula saya sebutkan di atas tu.Jenis ini di panggil TEDUNG SELAR RAYA.

Spesis ini apabila marah ianya akan berbunyi seakan bunyi burung hantu sedang marah.berdesing telingan.bentuk kepalanya berketak-ketak atau bersegi-segi.semasa dia memanggungkan kepalanya kita akan ternampak garisan merah di tepi kiri dan kanan dari leher membawa ke kepala.itu menunjukkan ianya amat berbisa sekali.Dan jenis ini mudah mengejar.Jangan lihat ke matanya, kerana ada setengah pendapat orang-orang lama, matanya saja boleh melemahkan semangat lawan.

Spesis yg di sebutkan kedua-dua jenis tadi, jika terjumpa jangan kita lari.duduk diam jangan bergerak kerana pergerakannya amat pantas.

Walau ada pikat berdekatan biarkan.jangan di selamatkan pikat tu.ingat diri kita dahulu.

Selain tu ada ayat Al Auran yakni surah Al Baqarah yang menceritakan Iblis yang menyerupai ular untuk menipu Nabi Allah Adam dan Siti Hawa,dan ayat Nabi Allah Sulaiman a.s.

Sesungguhnya kita memohon agar Allah Snwt melindungi dan menjauhkan diri kita dari semua bahaya.

Semuga Allah jauhkan benda-benda tersebut daripada kita.

Isnin, 1 Mac 2010

28.2.2010 - KENA LEPAS GIAN GAK NI.MANA BULEH JADI WEIIIII

salam

28.2.2010
ahad pagi
j17
jentera : LUMAI & PUTEH

hari ni nak ke kuantan lepas oro rumah balik keja jam 10 pagi.
iskhhhh boring pulak org rumah x dak.baik aku kasi turun lumai.sambil tu buleh try bawak puteh pi laman m16 malu

sampai laman m16 suasana senyap sepi.x dak dah m16.mana dia pi x tau.ni kira buah keempat last lah.ada lagi 3 buah last kalau m16 x mau jugak.try la bawak puteh sekali.pasai puteh ni , insyaallah penurun dia walau dia tembak naik.tp benda ni x tentu jugak.atas rezeki.kalau x dak rezeki bawak lah si hijau ka si kuning ka x dak jugak.

sampai laman m16 dia x dak.terus ambik keputusan ke depan lagi.kalau x dak balik lah.pasai tengok jam dh pukul 9 pagi.sat lg pukoi 10 pagi.mengamuk org rumah sat lg malu

p/s : bukan takut bini, sayang bini................................prengggggg naikmotor ejek

berjalan lg ngan moto lagenda ke laman helang.pasai apa nama laman helang.hangpa baca la sampai habih sat lagi nooooo.

sampai laman ni , ada sekor sora sedang lembut.di hujung sora kasar berdengung.park moto berjalan ke depan.bh ni x dak barang.cumanya selangkuku dan hati baik.tengok laman x dak.jd laman ni jadi taruhan.nk kasi turun yg mana ? agak2 kasi turun lumai lah pasai nk train dia.si puteh kasi buat penurun dalam cetok cukuplah.sebagai peneman.
terus pacak tang sini



siap pacak terus menyorok tepi sawit rendah.laman ni sawit tinggi.hangpa tengok lah sat lg dia punya tinggi sawit.

dok sat, lumai buat kerja.menekan patuk tanah.maklumlah baru.kira tarap bb melaman.
bh sedang lembut x jgak rapat.lumai buat kerja lg.tengok lumat menekan rapat.sah bh sampai.tengok prufffff melayang seko mai hinggap atas ranting pokok lilit tepi sawit tinggi.sora dia mak datuk.kasar bersih, terang lagi cantik.selang kuku pulak.aduhhh sedap sungguh sora.dh nk jadi garok.lumai nguku angga.selang.tekan.pruffff bh sora kasar terjun.alamakkkkk.cantik sungguh landing.hati mmg baik.masuk menguku.pusing sana sini.prap berlaga sekali.pegi belakang.lumai menguku lagi.x pandai main racik lg pasai baru.bh masuk depan.menguku depan masuk prap berlaga sekali.pergi belakang balik.masuk depan.tengok dh tarik kaki.sangkut.terus saya keluar.sora sedang lembut dok bunyi lg atas bukit x mai.terus keluar nk pergi ambik.bh melambung atas bawah nk lari.elok dekat prufffffffff lucut bengang

adddusssssssssss nangis x dak rezeki hat tu.saya tengok dia punya pecut, tudiaaaaaaaa 500 km / j .punya jauh dia terbang.dekat 2 kilo.pasai nampak jelas dia cabut.x dak harapan dh tu.kutip racik tanpa perbetoi terus letak atas cetok je.balik rumah lah perbetoi.alamakkkkkk.racik x perbetoi lg laaaaa.ptg sat lg nk turun pulak kalau cuaca baik malu iskkkhhh lupa sungguh.

terus tukar racik lain.pacak ikut laman sama.tanpa ubah lumai.siap pacak masuk balik kat tmpt menyorok td.lumai buat kerja sikit.tengok sora sedang lembut dh mai ataih sawit ni



dok menekan tang situ.pastu menguku.selang.tudiaaaaa.tengok jam dh 9.45 pg.alamakkk.cepatlah hang turun .nk dkt pukoi 10 dh ni.

lumai buat kerja lg.bh pindah pokok.mai balik sawit tinggi.tiba-tiba....merbah buat bising .tupai pun buat bising.tengok bapak helang dok bunyi di sawit tinggi belakang saya.haaaaaa baru hangpa tau nooooo pasai apa nama laman helang.helang banyak.kuitttt.kuittttt.kuitttt..kuittttt.iskhhhhh time ni la hang nk bunyi helang ooiiii.x pa.tunggu jugak.bh ni ati dia berani.dia dok pulun jugak.lumat dh diam.panjang ja leher.saya biarkan.tengok helang dh melayang ke depan.hinggap ke pokok sawit tinggi .haaa lega dia pi jauh sikit.

namun lumai x bunyi dh .keraih semacam.kih kih kih.bh pulun sakan.terus bh pindah pokok sama sora kasar sampai td.bila nmpk bh terbang sikit mai, lumat pulun balik.bh td singgah sawit rendah ni



lumai pulun balik, x tahan agaknya terus dia melompat ke depan dahan.dan prufffff terjun melayang.dia punya laju menerkam mcm lembu nampak ayaq garam guling

masuk laman racik pusing sana sini tarik kaki.terus keluar pelan2 pasai takut jd mcm td.sat lg prufffff pulak.tengok hat ni separuh kaki.kira tak pa la.terus ambik gambaq masuk dlm jut tengok jam dh pukoi 10 pg.lega ngam2.

nin dia



apa lg prenggggg laaaaaa naikmotor ambik tel sms sniper tolong perbetoi racik sat.....prengggggg.prenggggg.prengggggg

27.2.2010 - ANAKANDA BERKOMPANG & BERARAK SEMPENA SAMBUTAN MAULIDUR RASUL





Salam
27.2.2010
Sabtu pagi
Perarakan sambutan maulidur rasul

Hari ini adalah merupakan hari sabtu.maulidur rasul jatuh pada hari semalam iaitu 26.2.2010(jumaat).jadinya pihak sekolah mengambil keputusan utk membuat perarakan tersebut pada hari sabtu.memandangkan ada yg bercuti.
Anakanda pun mula hari jumaat malam dah tak lena tidur.pasai esok nk main kompang lah katakan.semangat sampai x lena tidur he he he.sakan sungguh.berulang-ulang kali suruh ibunya seterika baju batik awal2.makan pun tak lalu prengggggggggg.

Yang adiknya pulak siap dengan baju melayu dan sampin nya tu.amboihhhhh segak sungguh abang ngan adik.

Alhamdulillah program berjalan lancar.