Pengikut

SELAMAT DATANG

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh & Salam Sejahtera

Kami mengucapkan ribuan terima kasih kepada saudara semua kerana melawati Blog kami yang tidak seberapanya ini.

Blog ini di hasilkan adalah untuk memberi sedikit info & berkongsi maklumat bersama penggemar burung terkukur khususnya bagi kaki pikat.

Blog ini juga di hasilkan bagi merapatkan dan bersilaturahim sesama.

Blog ini di hasilkan bagi meneruskan WARISAN seni tinggalan Nenek moyang kita dahulu sehinggalah sekarang ini.

Jika tiada siapa yang menengahkan warisan ini, maka ianya akan terbuku kubur tanpa ada sesiapa yang tahu hasil seni dahulu kala.Warisan ini merupakan warisan yang perlu di naik tarafkan hingga ke depan ke generasi baru.

Bak kata pepatah :

"Tidak Lapuk Dek Hujan "

"Tidak Hilang Warisan Melayu"

Di harapkan anda semua akan terhibur & gembira dengan melawati Blog PWSTM ini.

Selamat melayari blog TERKUKUR yang menjadi hiburan hasil tinggalan Nenek Moyang kita terdahulu sampai lah kepada kita hari ni.............

Akhir kata dari saya : MOTO PWSTM & MOTO KAMI :

"WARISAN SEJAGAT , WARISAN SELAMAN "

From :
PWSTM

SILA LAWATI & BERILAH SOKONGAN KEPADA FORUM KAMI :

SILA KLIK LINK DI BAWAH INI SEGERA :-

http://database1900.13.forumer.com

TERIMA KASIH YANG TIDAK TERHINGGA dari PWSTM di atas sokongan semua pihak, semua sahabat yang mengenali PWSTM atau pun tidak.Khususnya warga TTF semua.

TERIMA KASIH juga kepada pihak MEDIA yang menengahkan seni warisan ini untuk di kongsi oleh semua khususnya SINAR HARIAN DLL.


Khamis, 27 Jun 2013

ASAS PERMAINAN PELEPAH-TRANSKRIP DARI FORUM TTF LAMA(OTAI MALEK)

Atas permintaan kekawan, saya terangkan asas permainan racik pelepah yang dipraktikan oleh saya. Setakat hari ini Alhamdullillah permainan cara ini tiada masalah dan saya dapat rasakan pikat lebih selamat dan jarang sekali uncang saya kosong bila balik memikat.

PEMILIHAN PIKAT

Secara jujur saya nyatakan di sini saya tidak pandai memilih burung. Kaedah yang saya gunakan ialah memlilih suara dan permainan burung semasa memikat dan BH tersebut di simpan dalam ladung. Setelah BH tersebut menjadi taiko baru le saya tambat burung tu. Selagi tak jadi taiko jarang saya tambat.

Saya dapati kalau pikat tanah atau jebak yang dah jadi otai tak ade masalah langsung untuk dijadikan pikat pelepah.

KAEDAH SUSUNAN RACIK

Racik hendaklah disusun secara mengiring 45 darjah atau lebih rendah lagi di atas batang pelepah. Ia hendaklah dimulai dari pertengahan (kawasan rata yang pasti bh akan landing) pelepah sehingga hujung pelepah. Jarak antara racik dengan pikat lebih kurang sejengkal. Kedudukan gelungan racik (bulatan) sebaik-baiknya semuanya mengadap ke arah pangkal pelepah. Gunakan racik pelepah 9 mata dan dipasang rapat-rapat kerana bh jarang berjalan atas pelepah kecuali pelepah besar. Cuba lihat gambar link di bawah.

image

LAMAN PIKAT

Kaedah yang saya gunakan untuk laman pikat atas pelepah ialah membuat 2 lapisan iaitu dengan mengikat satu pelepah yang telah dipotong lebih kurang 2 jengkal. Jangan sekali-kali letak pikat kat pangkal pelepah kerana sifat semula jadi bh akan landing bermula di bahagian rata pelepah iaitu di bahagian pangkal. Laman pikat hendaklah dibuat di bahagian hampir hujung pelepah yang agak-agak ia melanduk ke bawah supaya bh tak ada ruang untuk landing. Kalau bh landing pun hanya sekejap je sebab pelepah melanduk ke bawah dan kebiasaanya bh akan melambung terus ke atas laman racik Cuba lihat gambar link di bawah.

image

image

CARA TAMBAT PIKAT DI ATAS PELEPAH
Cara nak tambat pikat atas pelepah ada bermacam-macam cara. Kaedah yang saya gunakan ialah mengikat terus tali kat batang pelepah atau masukan skru bulat bentuk telinga (pemegang langsir). Atau kekili pancing .Jarak tali penambat ke cincin nombor 8 adalah 1 cm saja untuk mengelakkan pikat melambung seterusnya tergantung. Walau bagaimanapun ia bergantung kepada pikat. Kalau pikat pandai bermain angin serta tali boleh panjangkan sedikit.

Peringatan kepada kekawan sebaik-baiknya jangan tanggalkan tumang dari tali kaki untuk keselamatan.

Itu le dia penerangan ringkas dari saya. Saya mohon maaf sekiranya kekawan masih tidak jelas tentang penerangan ringkas asas permainan pelepah.

*soalan ;

Racik tu kita cucuk kat daun sawit ke kat pelepah sawit?
racik nak cover ngan daun2 ke tak payah?
racik tanah buleh pakai?
kalau pikat tergantung kita pergi naikkan atau tunggu dia naik sendiri?
orang kata kalau pikat tergantung kaki buleh patah betul ke? pernah terjadi ke?
pelepah yang kita nak pasang tu ketinggian dia paras mana? paras dada cukup ke?
BB yang tak pernah turun tanah atau masuk jebak, kita terus ajar main pelepah buleh ke?

* jawapan :
 Tak perlu cover racik dengan daun. Elakkan mata racik kena silau matahari. Takut BH kenal racik. Pasang pikat dipokok sawit yang redup.

Tak ade masalah guna racik tanah. Kurangkan mata racik paling maksima 11 mata.

Kalau pikat tergantung elakkan pegang pikat untuk letak di atas laman semula. Sebaliknya biar pikat terletak di atas tapak tangan atau lengan dan gerakkan secara perlahan sehingga pikat bergerak sendiri ke laman pelepah.

Setakat ini tak pernah terjadi lagi pikat saya and the gang patah kaki. Jangan biarkan pikat tergantung agak lama.

Ketinggian pelepah tak masalah. Sesedap rasa hati kita.

Tentang BB untuk diajar main pelepah tak ada masalah. Cuma kaedah mengajar hendaklah dilakukan dengan cermat.

*soalan :
 Macamana cara kita nk keluarkn pikat dari dalam cetok ke pelepah...
adakah caranya sama dgn kita keluarkn pikat di tanah?

*jawapan :
 Ya...... Sama dengan di atas tanah. Sebaik-baiknya pintu cetok mengadap ke hujung pelepah bagi mengelakkan pikat rempoh racik apabila keluar cetok. Sesetengah pikat keluar cetok terus terbang.

 harap sdr malek dpt ambil gambar jelas berkenaan memacak racik atas pelepah.gambar racik yg sudah di pacak di atas pelepah saja.pikat x yah kot.sbb ramai yg nk tengok cara pacak racik :sh: ambil gambar dekat sikit noooooo

Ni dia gambar yang saya ambil secara dekat pagi tadi.



image 

*******************************************************************************

FLASHBACK !

 image


image

Malek,

Kalau tak silap pandangan sayalah...terdapat perbezaan teknik memasang racik pada pelepah sawit di antara gambar 1 dan 2.

Gambar pertama kelihatan racik dipasang memanjang (selari dgn pelepah) dan rapat².

Manakala gambar ke 2, racik mengadap kepada pangkal pelepah atau batang sawit.

Sekiranya betul, apakah kelebihannya dan masa bila sesuai digunakan kedua² teknik ini.

*KETERANGAN

Gambar pertama tu saya pacak tiang racik di tengah-tengah batang pelepah secara mata racik tegak. Saya dapati cara in kurang berkesan kerana BH lambat kena racik. Ini menyebabkan BH cepat perasan ada racik.

Manakala gambar kedua tu saya pacak tiang racik secara mengiring 45 darjah atau kurang dari 45 darjah dengan mata racik siap terbuka. Saya dapati cara ini paling berkesan kerana saya dapati bila BH landing kakinya terus masuk racik. Kalau BH landing tak bergerak (mengukur statik) pun dah sangkut.

Saya cadangkan kekawan gunakan kaedah pemasangan racik mengikut gambar kedua.

Tiada ulasan: