Pengikut

SELAMAT DATANG

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh & Salam Sejahtera

Kami mengucapkan ribuan terima kasih kepada saudara semua kerana melawati Blog kami yang tidak seberapanya ini.

Blog ini di hasilkan adalah untuk memberi sedikit info & berkongsi maklumat bersama penggemar burung terkukur khususnya bagi kaki pikat.

Blog ini juga di hasilkan bagi merapatkan dan bersilaturahim sesama.

Blog ini di hasilkan bagi meneruskan WARISAN seni tinggalan Nenek moyang kita dahulu sehinggalah sekarang ini.

Jika tiada siapa yang menengahkan warisan ini, maka ianya akan terbuku kubur tanpa ada sesiapa yang tahu hasil seni dahulu kala.Warisan ini merupakan warisan yang perlu di naik tarafkan hingga ke depan ke generasi baru.

Bak kata pepatah :

"Tidak Lapuk Dek Hujan "

"Tidak Hilang Warisan Melayu"

Di harapkan anda semua akan terhibur & gembira dengan melawati Blog PWSTM ini.

Selamat melayari blog TERKUKUR yang menjadi hiburan hasil tinggalan Nenek Moyang kita terdahulu sampai lah kepada kita hari ni.............

Akhir kata dari saya : MOTO PWSTM & MOTO KAMI :

"WARISAN SEJAGAT , WARISAN SELAMAN "

From :
PWSTM

SILA LAWATI & BERILAH SOKONGAN KEPADA FORUM KAMI :

SILA KLIK LINK DI BAWAH INI SEGERA :-

http://database1900.13.forumer.com

TERIMA KASIH YANG TIDAK TERHINGGA dari PWSTM di atas sokongan semua pihak, semua sahabat yang mengenali PWSTM atau pun tidak.Khususnya warga TTF semua.

TERIMA KASIH juga kepada pihak MEDIA yang menengahkan seni warisan ini untuk di kongsi oleh semua khususnya SINAR HARIAN DLL.


Rabu, 3 Julai 2013

BAB KELAS SUARA

 

Salam

Pada bab ini saya akan kongsikan berkenaan perihal bab suara pula.Sudah semestinya semua pembaca amat peka dan mengetahui jika kita sebut suara ini.Rata-rata kita mesti tahu apa itu suara pada ruangan ini.
Paling peka dalam bab ini adalah pemikat.Mereka lebih memahaminya.Cuma disini saya ingin kongsikan sedikit dengan pembaca khususnya bagi mereka yang baru ingin berjinak-jinak dengan hobi ini.Dan bukan itu sahaja, kemungkinan ini boleh diimbas kembali oleh pemikat-pemikat diluar sana.

Saya detailkan sedikit 1 persatu berkenan perkara ini.Ada beberapa kategori yang boleh saya kongsikan di sini antaranya ;

1) Suara A
2) Suara B
3) Suara C

Pada 3 kategori diatas minat sesorang tidak sama pada kategori diatas.Ada pemikat yang suka 1.Ada pemikat yang suka 2.Dan ada pemikat yang suka 3.Jadi begitulah lumrah kita sebagai insan ini.Tidak sama minat masing-masing.jadi kita tidak boleh memaksa sesiapa pun mengkut minat kita.

Jadi saya huraikan begini

1) Suara A

Suara A ini boleh kita kategorikan sebagai suara besar.Jarang terdapat suara A ini kecuali burung kacukan atau burung tanding yang mementingkan air suara yang cantik.Namun tidak dinafikan memang ada suara burung hutan kategori A.Ada orang panggil suara kasar.Itu adalah kategori suara kelas A.
Suara jenis A ini selalu nya orang akan simpan untuk dengar di rumah sebagai halwa telinga kerana air suara nya cukup lembut dan cantik jatuh guk dan menekannya.Orang kata suara makan tanah yakni bergema bila berbunyi dengan tone bass E major yakni tali keenam gitar.(jika salah maafkan saya pasal mana 1 tali gitar di  hehehehehe) saya kira dari atas.Kod E.

Burung jenis suara A ini selalu nya leher besar pendek dan ada yang sedang.Dan lubang hidup belakang besar untuk melepaskan nafas yang banyak.Selalu juga mereka tidak dapat bertahan permainan hingga ke petang kecuali ada yang begitu.Tidak semua.Hanya sebagai penyedap telinga dan di laman.

2) Suara B

Suara B ini boleh kita kata kan memang banyak pemikat memilikinya.Suara B ini kita boleh kelas kan sebagai suara sedang atas nak kasar.Boleh dikatakan suara B memang terlalu banyak sekali di seluruh tanahair kita ini.Ada orang istilah kan sebagai suara sedang.Namun suara B ini selalu nya ada pada istilah suara GAROK.Tarik akar dan umpamanya.Suara jenis ini boleh makan jauh suara nya dan boleh main sehari jika kena burung nya.Jadi suara jenis ini cukup sesuai untuk dijadikan sebagai pikat/denak dilaman.
Tone nya bolehlah kita katakan sebagai tone free tali gitar yakni tone A tali kedua pada gitar dari tali kelima.

3) Suara C

Suara C ini boleh kita katakan juga memang banyak terdapat di tanahair kita ini.Kerana rata-rata nya mempunyai suara jenis ini.Apa yang boleh kita kongsikan perihal suara kelas ini ? Suara ini boleh kita kelaskan sebagai suara kecil.Suara ini boleh main jauh dan boleh juga main hingga ke petang.Kerana Suara kelas ini tidak banyak menyimpan udara untuk dilepaskan kecuali suara C isi penuh.
Jenis ini ramai yang suka kerana suara nya kecil dan halus dan terik hinggakan ada pemikat yang menyimpan suara kelas ini kerana membingitkan telinga hehehe.Kalau tone jenis ini adalah tali pertama sekali dari gitar.mungkin kod E minor(maaf jika salah ye hehehe.maklumlah bukan pemain gitar).

Jadi mana 1 menjadi pilihan utama para pembaca ? terpulang pada minat masing-masing ye.pilihlah mana berkenan dari segi kategori kelas suara terkukur ini.Moga dengan sedikit perkongsian info ini dapat menyumbang 1 maklumat untuk para pembaca sekelian.

sekian

wassalam
longkedah

Tiada ulasan: