Pengikut

SELAMAT DATANG

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh & Salam Sejahtera

Kami mengucapkan ribuan terima kasih kepada saudara semua kerana melawati Blog kami yang tidak seberapanya ini.

Blog ini di hasilkan adalah untuk memberi sedikit info & berkongsi maklumat bersama penggemar burung terkukur khususnya bagi kaki pikat.

Blog ini juga di hasilkan bagi merapatkan dan bersilaturahim sesama.

Blog ini di hasilkan bagi meneruskan WARISAN seni tinggalan Nenek moyang kita dahulu sehinggalah sekarang ini.

Jika tiada siapa yang menengahkan warisan ini, maka ianya akan terbuku kubur tanpa ada sesiapa yang tahu hasil seni dahulu kala.Warisan ini merupakan warisan yang perlu di naik tarafkan hingga ke depan ke generasi baru.

Bak kata pepatah :

"Tidak Lapuk Dek Hujan "

"Tidak Hilang Warisan Melayu"

Di harapkan anda semua akan terhibur & gembira dengan melawati Blog PWSTM ini.

Selamat melayari blog TERKUKUR yang menjadi hiburan hasil tinggalan Nenek Moyang kita terdahulu sampai lah kepada kita hari ni.............

Akhir kata dari saya : MOTO PWSTM & MOTO KAMI :

"WARISAN SEJAGAT , WARISAN SELAMAN "

From :
PWSTM

SILA LAWATI & BERILAH SOKONGAN KEPADA FORUM KAMI :

SILA KLIK LINK DI BAWAH INI SEGERA :-

http://database1900.13.forumer.com

TERIMA KASIH YANG TIDAK TERHINGGA dari PWSTM di atas sokongan semua pihak, semua sahabat yang mengenali PWSTM atau pun tidak.Khususnya warga TTF semua.

TERIMA KASIH juga kepada pihak MEDIA yang menengahkan seni warisan ini untuk di kongsi oleh semua khususnya SINAR HARIAN DLL.


Isnin, 2 November 2009

NIAT MENGAJAR SAJA 30.10.09

Laporan Mengajar saja
30.10.09
petang jumaat
garok & putih

hari ni memang niat nk mengajar saja.jd dlm kepala mana nk bawak ni.pikir punya pikir nk try turun putih ngan garok.putih baru siap bulu.namun kat rumah x bunyi langsung.cubalah.
start moto terus ke laman target.laman bb kena sambar helang 4-5 dulu.
laman ni memang susah bh nk turun pasai dh celir.dan kebetulan memang musim sekarang sebelah petang langsung x dengar bh berbunyi.mungkin di sebabkan oleh faktor cuaca yg sering hujan dan juga faktor kemasukan burung helang.memang rata2 di sebelah petang di sini bh senyap sunyi musim ni.namun saya gagahi juga turun mengajar.sampai laman terkejut bila dengar bh riuh rendah.ah sudah.pelik betoi ni.terdengar suara kasar kendur dok menekan dan lambung guk 1.di sebelah seberang suara sedang dok menekan dan selang.di kiri suara kecil dok lambung guk.iskhhh sakan sungguh pulak ptg ni.

park moto terus angkat putih dan garok.mana nk pacak ni.pasai semak.tengok kat perdu sawit rendah lapang.ada rumput mati sikit.terus buka laman curi.sebelum nk pacak kedebub seekor ular jatuh dari pelepah tempat saya nk pacak.terus ular tu menyusur ke depan dan hilang entah kemana.saya pacak jugak.siap pacak putih terus menyorok selang sepopok je.sebab mudah nampak putih.hati berdebar2 kenapa x tahu.mata dok pusing kiri dan kanan.pelik juga petang ni.hati berdebar semacam.bh makin riuh.namun putih baru turun tanah hari ni dok patuk tanah.hati x ralat sgt kerana memang niat mengajar dan kasi turun tanah saja.dok patuk2 tanah saja.suara sedang tinggi naik bukit.selang buleh tahan bh ni.dok bunyi saja dia.tiba-tiba putih main angin.terdengar saja putih main angin terus bh mara ke depan selang sepokok dari putih.putih buat x tahu saja.awat pulak hang x bunyi ? lama bh dok menekan suara saja.namun putih buat tak tahu jugak.dlm 5 minit tengok bh terbang dtg di longkang berumput di bawah laman putih.bh menguku tup-tup putih menguku gagap.dlm hati lega.putih menguku lagi.bh menguku masuk racik.nampak dah racik pertama yg ke 11 mata sangkut.nampak bh tarik kaki.putih saya tambat tali pendek.namun dia nk pukul x dpt kerana tali pendek.putih angguk lagi.tengok bh lepas racik.ahhh sudah.bh masuk lagi .terus sangkut racik kedua.lepas lagi.pening dh kepala ni.bertuan apa bh ni.bh menguku lagi racik yg ketiga .sama lepas juga bila dh tarik kaki.sampai lah racik kelima nampak dh bh tarik kaki .namun dia tidak terbang.dia dok berjalan kehulu kehilir.memang jelas nampak bh tarik kaki dah.saya biarkan .elok saya berdiri nk keluar tengok bh berjalan lagi seperti sediakala meranduk racik .namun semua x lekat di kaki nya.sah bertuan.terus dia berjalan keluar mcm biasa tanpa panjang leher dsbnya.saya terus keluar dan bh nampak terus dia cabut.bila sampai di laman tengok semua racik jerut kaki tapi 5 mata tumbang.semua dh kuncup.memang sah bh bertuan.

terus angkat putih dan bergerak ke laman lain.dan pacak putih dan garok utk makan tanah dan batu.namun hati saya masih x senang.terus bungkus balik.

sekian

6 ulasan:

azmi bin abdullah berkata...

alamak...bh bertuan ka Long?...gerun pulak saya dengaq. yang pasti bb Long tu tuan dia ada kat Somban..muah..ha..ha...sat g saya mai gabuih!

ayamskudai@yahoo.com berkata...

salam...meremang bulu roma dgr cerita long..apapun tahniah bb dah on....

din...zafiz berkata...

Kadang sblm mikat dia dah bg tanda kat kita....
1-pikat xbunyi mcm biasa
2-pikat jadi liar, leher panjang dll...
sbb aku pon besa kena.....

Apapun tahniah long.... memiliki putih.

Long berkata...

salam

amboi hang mie.sakan noooo.dia x leh dok somban pasai surat beranak dia kat jengka.prengggggg he he he.
ayam,biasa ja.bb lambat sikit la nk jd nya.
din, ya tu din.mmg mcm tu kalau ada bh bertuan.bh bertuan ni selalunya sebelah ptg .depa akan lepas burng main di laman .kalau kita masuk seram sejuk tu, kena selawat byk2.kwsn ada bh bertuan ni, denak gelisah,tak mau keluar cetok, duduk diam ,tarik kaki dlm semak, tak bergerak langsung mcm nampak helang.makan kejap pastu naik kepala semula.bulu roma meremang.hati kita x sedap.nk angkat tapi bh byk pulak yg menggoda hati .jd nk angkat tak jadi pasai bh masa tu sedap2 pulak.biarkan dulu.lama2 kita pun leka.

layangmas berkata...

long...

Suspen gek yer dgr cerita long...adakah BH bertuan nin dia hanya akan turun bermain dgn pikat yg ada pembawa@asal dapat dari hutan bertuan juga...long tgk sikit pikat putih long tuuuu...hehehehe

Long berkata...

salam.

x tentu azrul.kdg yg x dak pembawa pun buleh main ngan bh bertuan ni.tetapi kalau dpt bh bertuan dan jadi pikat , kerap akan dpt bh yg elok.isi permainan puas hati.
p/s:buat masa ni belum lg.insyaallah dia dh tangkap sekor nanti saya akan uploadkan gambarnya.burung nya biasa je.x dak kelebihan.bak kata azmi. burung kopi o