Pengikut

SELAMAT DATANG

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh & Salam Sejahtera

Kami mengucapkan ribuan terima kasih kepada saudara semua kerana melawati Blog kami yang tidak seberapanya ini.

Blog ini di hasilkan adalah untuk memberi sedikit info & berkongsi maklumat bersama penggemar burung terkukur khususnya bagi kaki pikat.

Blog ini juga di hasilkan bagi merapatkan dan bersilaturahim sesama.

Blog ini di hasilkan bagi meneruskan WARISAN seni tinggalan Nenek moyang kita dahulu sehinggalah sekarang ini.

Jika tiada siapa yang menengahkan warisan ini, maka ianya akan terbuku kubur tanpa ada sesiapa yang tahu hasil seni dahulu kala.Warisan ini merupakan warisan yang perlu di naik tarafkan hingga ke depan ke generasi baru.

Bak kata pepatah :

"Tidak Lapuk Dek Hujan "

"Tidak Hilang Warisan Melayu"

Di harapkan anda semua akan terhibur & gembira dengan melawati Blog PWSTM ini.

Selamat melayari blog TERKUKUR yang menjadi hiburan hasil tinggalan Nenek Moyang kita terdahulu sampai lah kepada kita hari ni.............

Akhir kata dari saya : MOTO PWSTM & MOTO KAMI :

"WARISAN SEJAGAT , WARISAN SELAMAN "

From :
PWSTM

SILA LAWATI & BERILAH SOKONGAN KEPADA FORUM KAMI :

SILA KLIK LINK DI BAWAH INI SEGERA :-

http://database1900.13.forumer.com

TERIMA KASIH YANG TIDAK TERHINGGA dari PWSTM di atas sokongan semua pihak, semua sahabat yang mengenali PWSTM atau pun tidak.Khususnya warga TTF semua.

TERIMA KASIH juga kepada pihak MEDIA yang menengahkan seni warisan ini untuk di kongsi oleh semua khususnya SINAR HARIAN DLL.


Khamis, 24 Jun 2010

FELCRA MENGKUANG - BACKDATED

Salam
backdated
felcra mengkuang
12 tgh
kekuatan : 4 org with otai2
jentera:NY & SJ

Hari ini memang kebetulan penat sgt.terus ambil keputusan rehat.di pagi hari hujan turun renyai-renyai.capai NY&Sj masuk dlm cetok utk pergi j20 kerumah pak usop.jika cuaca tidak mengizinkan maka lepak2 lah kat rumah dia sembang-sembang.Terus capai BMW buruk menuju ke rumah pak usop.dlm perjalanan ternampak proton saga sedang ada di depan menuju keluar dari j20.terus bg lampu berhenti."nak pi mana ni ? tanya saya /"kami nk pi mengkuang.jom la.ok kata saya.dlm keta pak usop ada paklong hashim bersama.cantik.adik beradik juga.

terus keluar balik dan park keta di simpang j20.naik keta pak usop menuju ke felcra mengkuang.

Di pertengahan jalan hujan turun dengan lebatnya.dan singgah kejap kerana ada seorang lagi otai nak join sekali yakni abang zan.Adik beradik juga he he he.terus 2 buah kereta menuju ke sana.hujan masih mencurah tetapi renyai-renyai.

sampai laman hujan berhenti namun rintik-rintik saja.cari laman pacak je.bh pun kurang bunyi.ada tu ada.tp kurang lah kerana hujan lagi.

semua berpecah.hujan rintik2 pun depa pacak.jam menunjukkan pukul 10 pagi.hujan turun lagi.kali ni lebat sikit dari tadi.terus angkat menuju ke kereta kira2 1 kilometer berjalan kaki.masuk keta kami lepak di bawah bangsal baja felcra.borak dengan mandor di situ.hujan pun berhenti.cuaca pun agak ok dah nampaknya.terus bergerak dengan kereta ke laman lain.berpecah 3 simpang.saya kiri, paklong hashim depan, pak usop kanan.dan abg zan masih x keluar juga daripada laman pertama tadi.dalam hujan pun dia balun juga pacak.

cuaca mula naik panas.cari laman mana nak pacak ni kerana lopak air banyak sgt di sini.cari laman tepi jalan sikit.pacak NY.bh mula bunyi.NY sahut dan sahut.bh melintas.NY main lagi.x juga bh sampai.NY buat kerja lagi dok perap perlahan.tiba2 melayang sekor sampai depan NY.NY pulun x ingat,namun bh buat x tahu saja.x turun pun.terus prufff terbang.tiba-tiba di pokok mati di tengah semak di tengah bendang tu ada 2 ekor dok  menekan.sora kendur (kopi 0)NY panggil lagi.bh pindah depan sikit namun x juga sampai.NY panggil lagi x jugak sampai.saya duduk dlm mafla dh berasap panas.pasai jam dah 12 tgh.tempat berteduh pun x ada.sawit kecil.maklumlah nursery tanah sawit.tiba2 melayang sampai sora kendur tadi di hujung jalan.main di sana.makin lama melayang makin dekat.setiap tunggul yg dia ada dia hinggap sampai lah depan NY.dalam 10 minit dok pulun di situ pruffff terjun laman atas jalan.berjalan masuk laman.prufff masuk dalam laman.prap-prap berlaga.sangkut...terus cepat keluar.risau juga lepas hujan ni.biawak suka sgt.

nin dia



terus keluar kerana siap perbetul racik dh dekat 1/2 jam.sampai di simpang park kereta paklong hashim dah tunggu ,pak usop pun berjalan mai.dh tapau sorang sekor.alhamdulillah.kwsn dekat tapau setiap simpang.terus masuk kereta tunggu abg zan keluar.rupanya depa 3 org ada program lepas ni.depa nk ke rumah abg mail utk tolong ambik denak dia terlepas tali ulat putus.Adik beradik juga ni he he he.Jam 1 terus kami semua bergerak ke rumah abg mail.sambil tunggu abg mail balik kerja pak usop dengan paklong hashim pasang jebak dulu depan rumah abg mail.kot denak abg mail nak ke jebak.

nampak tu depa dok sakan tengah pulun install jebak he he he




Namun agak mengecewakan kerana denak tersebut entah kemana sudah pergi.mungkin telah ikut betina.kerana sudah 7 hari terlepas.sambil menunggu kami ke belakang rumah abg mail utk pacak lebih kurang.tunggu punya tunggu namun tiada juga dengar suara denak abg mail.walaupun begitu pak usop tapau seko di sini.ingatkan denak abg mail dah.tp bukan.x ada tali ulat.jam 7 ptg terus kami bertolak balik.


sekian

2 ulasan:

CHILI DE' NGUKU berkata...

wahhh...buat trip dgn otai2 J20 noo..tahniah krn menapau BH..

Zul berkata...

kalau dah ikut betina susah la long...