Pengikut

SELAMAT DATANG

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh & Salam Sejahtera

Kami mengucapkan ribuan terima kasih kepada saudara semua kerana melawati Blog kami yang tidak seberapanya ini.

Blog ini di hasilkan adalah untuk memberi sedikit info & berkongsi maklumat bersama penggemar burung terkukur khususnya bagi kaki pikat.

Blog ini juga di hasilkan bagi merapatkan dan bersilaturahim sesama.

Blog ini di hasilkan bagi meneruskan WARISAN seni tinggalan Nenek moyang kita dahulu sehinggalah sekarang ini.

Jika tiada siapa yang menengahkan warisan ini, maka ianya akan terbuku kubur tanpa ada sesiapa yang tahu hasil seni dahulu kala.Warisan ini merupakan warisan yang perlu di naik tarafkan hingga ke depan ke generasi baru.

Bak kata pepatah :

"Tidak Lapuk Dek Hujan "

"Tidak Hilang Warisan Melayu"

Di harapkan anda semua akan terhibur & gembira dengan melawati Blog PWSTM ini.

Selamat melayari blog TERKUKUR yang menjadi hiburan hasil tinggalan Nenek Moyang kita terdahulu sampai lah kepada kita hari ni.............

Akhir kata dari saya : MOTO PWSTM & MOTO KAMI :

"WARISAN SEJAGAT , WARISAN SELAMAN "

From :
PWSTM

SILA LAWATI & BERILAH SOKONGAN KEPADA FORUM KAMI :

SILA KLIK LINK DI BAWAH INI SEGERA :-

http://database1900.13.forumer.com

TERIMA KASIH YANG TIDAK TERHINGGA dari PWSTM di atas sokongan semua pihak, semua sahabat yang mengenali PWSTM atau pun tidak.Khususnya warga TTF semua.

TERIMA KASIH juga kepada pihak MEDIA yang menengahkan seni warisan ini untuk di kongsi oleh semua khususnya SINAR HARIAN DLL.


Rabu, 11 Mac 2009

Aktiviti Memikat 7/3/09

Aktiviti Memikat
Tarikh : 7/3/09
Hari : Sabtu
Masa : 10.00 pagi-11.30 pagi
Lokasi : Ldg Sawit blok 12 & ldg Org tua
Pikat : ?

Memandangkan sekarang ni musim hujan, jd pagi sabtu hujan renyai2 & mendung.nampak nya x dpt turun mikat awal.tapi pikat dan bb dh masuk dlm cetok.lepas sarapan, lepak kejap kedai pomen member sambil dok borak2 pasal terkukur ni.lebih kurang pukul 9 lebih cuaca cantik semula.tetapi tak panas.cantik nih.memang hari ni planning nk turun ke laman.jd terus balik rumah ,kebetulan rumah dgn kedai member dekat je(jalan kaki).terus capai cetok masuk dlm raga
naikmotor


Sampai laman,suasana senyap sunyimalumungkin bh dengar bunyi motor saya td kot.lepas matikan enjin motor cabuk saya tu kedengaran riuh rendah atas bukit dekat dgn jalan.Pikat dh bunyi dlm cetok tanda nk main dgn bh tersebut.suara kasar tarik akar.dekat sangat selang sepokok saja.saya tolak motor perlahan-lahan kedepan dan terus tengok laman dekat saya matikan motor td.dpt laman,terus pacak racik pemberian sahabat baik saya dari klang.keluar pikat terus gerbang.alamak sat lagi bh perasan nih.memang sungguh.pikat x sabar dh nak main laman,x sembat cucuk tumang anak bh terus sampai betul2 depan saya sbb dengar pikat gerbang malu

terus bh cabut pergi kedepan selang sepokok lagi.saya terus pacak jugak.siap menyorok , pikat buat kerja tanda nk main.puas panggil & menekan namun bh tak dekat,sbb dh nampak saya td.lembu pulak mai dari sebelah park motor.aduhhhhhhhh panastelinga.terus saya keluar halau lembu.lepa stu masuk semula kat tmpt menyorok td.bh 2-3 dok menguku atas bukit x turun ke bawah.tarik akar masih x rapat.x lama kemudian terjun pulak burung gembala kerbau (mynah).alamak hang turun buat apa nih.terus saya keluar .sbb burung mynah ni suka patuk pikat.kena racik la pulakkkkkkkk.ada aku memburu/tembakburung mynah nih.dia punya bising tok sah ckp la.siap betulkan racik terus saya naik atas bukit tumpu kpd suara tarik akar guk 2 gantung.tengok guk 2 melambung kehujung dok menekan.sakan guk 2 ni,hinggap je menguku nih.biar kan dia.siap susun semua terus menyorok.pikat buat kerja kejap.pastu senyap tanda x nak main dgn guk 2 tu.tapi kejap2 dia menekan.tiba2 sampai guk 2 atas pokok sawit depan pikat.dok diam je.kepala panjang.alamak nampak aku ke nih.pikat menekan dan anggok.terkejut saya di buatnya tiba2 pikat menguku je.sbb mata dok tumpu pada guk 2 dan kejap pada pikat.saya toleh atas pokok, guk 2 masih ada ,pikat anggok dgn sapa pulak ni.tau2 dh duduk di depan racik sekor dah.sakan menguku .bh masuk laman racik namun x kena racik.pusing sana-sini .puk-pak berlaga dgn pikat.pikat hentam sekali.dia naik atas belakang pikat.pikat hantar ke racik namun x juga kena.bh ke depan laman pintu masuk racik.menguku lagi.masuk ikut pintu racik pusing belakang pikat.kali ni baru dia tau.pikat naik atas belakang bedal 2-3 kali terus bh terbalik x bergerak dah.kaki keatas.pikat dh conquer bh.sambil dok pegang bh, pikat menekan sambil patuk bh tanda menang.pikat lepas bh terus menguku lagi masuk racik.tersangkut kaki.kena dh tu.biarkan sbb guk 2 x turun lagi.dok cuba patuk racik nk buka.saya risau lepas terus ambil pelepah pendek balik keluar dari tmpt menyorok.namun bh buat dono je dok patuk kaki.elok nk keluar.sekor lagi turun ke laman.aikkkkk.hat mana pulak nih.tengok lagi kat guk 2 masih ada.3 sekali mai.tengok bh dh sangkut, terus keluar je lah.masuk bh dlm jut terus bergerak ke ladang org tua.jam sudah pukul 10.45 pagi.

sampai ldg org tua suasana senyap sunyi.cuaca redup je tak panas.ok la nih.cadangnya nk rehat kan pikat dan pacak bb bagi pijak tanah.pikat di gantung saja.lebih kurang 10 minit menunggu kedengaran riuh rendah balik bh menguku.mungkin td depa semua terkejut dengar motor cabuk saya tu kot ya betoi.

tak pe lah biarkan depa.tau2 telinga ni terdengar suara selang kuku.ada lagi nampaknya sukanampakgigiops silap.

cucu_macho dari kedah baru lepas call sukanampakgigi.masuk balik bb dlm cetok capai pikat pacak di laman sahabat saya terlepas pikat naik atas pokok 20 kaki hari tu.siap pacak semua terus menyorok.kedengaran selang kuku senyap.x lama kemudian selang kuku naik semula atas pokok tinggi agar jauh dari pikat dalm 4 pokok tinggi.tetapi jelas la saya nampak dia dok buat selang kuku atas tu.anak dia masih di belakang.dok menekan.x mai agaknya nih.pikat dok menekan je.capai rokok sebatang buat tak tau je lah.nampaknya selang kuku x dekat.sbb tepi jalan.panjang je leher selang kuku bila ada motor lalu.tiba2 pikat menguku je.aikkk yg mana pulak nih.tengok rupanya memang anak selang kuku dh masuk laman.menguku sakan la.bh masuk laman racik ikut pintu terus pusing pikat.pikat bedal sekali dia masuk balik.namun masih dlm laman racik.dlm hati ada chan seko lagi nih.anak dia pun ok lah.terus dia bedal pikat, pikat bedal balik terus senyap.pikat naik atas belakang terus kaku.pikat menekan atas dia tanda dia menang.apa lagi tengok dh lekat terus pergi tengok .kena jari je.alhamdulillah nak selang kuku ni ada special sikit ops silap pada kaki.tengok jam dh pukul 11.15 tgh.jadi lah balik lah.

p/s : kemaafan di pinta sebab tiada bergambar.hanya laporan saja.

8 ulasan:

Azmi bin Abdullah berkata...

Hai mewah la Long,asal pi mikat ja bungkuih,asal pi mikat ja tapau!Malam mesti tidur lena,senyum sampai ke telinga..ha..ha...

PWSTM BLOG/LONGKEDAH berkata...

salam

x lah mie.
biasa je tu

MARIO berkata...

salam...

pekabar long...sht ka? amboi sakan noooo...
cek kat sini dah tak mikat lg dapat baca cerita kawan2 pun jadilah...(TAK DAPAT ROTAN AKAR PUN JADILAH)...

Geng Mikat Klang berkata...

Nak kena gi nuntut ilmu ni... sudikah tuk guru mengambil hamba sebagai anak murid?

Unknown berkata...

baguslah dapat keturunan otai yang dikatakan garang jugak....sifu long asal pegi mikat dapat burung,saya ada jugak pegi mikat tapi xdapat,saya guna jebak jer....belum ada racik lagi....sifu long macam mana nasib anak selang kuku 2??,sifu long jual ke bh yang long dapat???....

PWSTM BLOG/LONGKEDAH berkata...

salam sdr lanang sejati.amboi sakan nama tu noooo.mcm nama pendekar dulu-dulu tu.anyway, sihat alhamdulillah.terima kasih sbb sudi jengok blog saya yg x seberapanya ni.tq

PWSTM BLOG/LONGKEDAH berkata...

salam GMK

miker pun apa kurang ya tu man.saya ni manalah reti man ooiiiiii.biasa je.sama je mainnya.ntah saya yg kena nuntut ngan man ni he he.

PWSTM BLOG/LONGKEDAH berkata...

salam nick izudin
iskkkkh jgn la dok panggil saya sifu malu aihhhh.saya bukan sifu lg ha ha ha.taufu ada la ha ha ha.x de apanya sama saja cara tu.main jebak pun bagus main tanah pun bagus tak de masalah.janji kita main pelan2 noooooo.org dulu2 mmg ajar jebak dahulu pikat depa.x pa dpat ke idak bawak je.belum rezeki nk tangkap lg tu.ada rezeki nanti insyaallah mudah je dpt tu.anak selang kuku tu saya masukkan dlm ladung besar bersama dgn yg lama utk beri dia pandai makan di dlm tu.kebetulan dlm tu ada kengkawan 1 tempat dgn dia.jd dia x pelik la sikit sbb kwn dia selaman ada dlm tu.dia x kena ragging dgn org lama la sbb member dia ada dlm tu ha ha ha.(melawak ja)ada masa saya jual juga,ada masa saya simpan.