Pengikut

SELAMAT DATANG

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh & Salam Sejahtera

Kami mengucapkan ribuan terima kasih kepada saudara semua kerana melawati Blog kami yang tidak seberapanya ini.

Blog ini di hasilkan adalah untuk memberi sedikit info & berkongsi maklumat bersama penggemar burung terkukur khususnya bagi kaki pikat.

Blog ini juga di hasilkan bagi merapatkan dan bersilaturahim sesama.

Blog ini di hasilkan bagi meneruskan WARISAN seni tinggalan Nenek moyang kita dahulu sehinggalah sekarang ini.

Jika tiada siapa yang menengahkan warisan ini, maka ianya akan terbuku kubur tanpa ada sesiapa yang tahu hasil seni dahulu kala.Warisan ini merupakan warisan yang perlu di naik tarafkan hingga ke depan ke generasi baru.

Bak kata pepatah :

"Tidak Lapuk Dek Hujan "

"Tidak Hilang Warisan Melayu"

Di harapkan anda semua akan terhibur & gembira dengan melawati Blog PWSTM ini.

Selamat melayari blog TERKUKUR yang menjadi hiburan hasil tinggalan Nenek Moyang kita terdahulu sampai lah kepada kita hari ni.............

Akhir kata dari saya : MOTO PWSTM & MOTO KAMI :

"WARISAN SEJAGAT , WARISAN SELAMAN "

From :
PWSTM

SILA LAWATI & BERILAH SOKONGAN KEPADA FORUM KAMI :

SILA KLIK LINK DI BAWAH INI SEGERA :-

http://database1900.13.forumer.com

TERIMA KASIH YANG TIDAK TERHINGGA dari PWSTM di atas sokongan semua pihak, semua sahabat yang mengenali PWSTM atau pun tidak.Khususnya warga TTF semua.

TERIMA KASIH juga kepada pihak MEDIA yang menengahkan seni warisan ini untuk di kongsi oleh semua khususnya SINAR HARIAN DLL.


Khamis, 17 Disember 2009

KEPALA SELADANGJATI

Salam

Di sini saya poskan sekeping gambar kategori SELADANGJATI.
seladangjati kepalanya bulat tegak atau bulat terus macam bola pingpong.Kemaafan di minta kerana gambar ini di ambil ketika bulu sedang naik.Lagi pun burung ni baru tambat.Insyaallah jika ada gambar yang lain saya akan pos kan di sini untuk tatapan semua.

17 ulasan:

tbksj berkata...

Berapa banyak kamu udah lihat seladang jati?Orang lama selalu merasakan mereka udah lihat banyak burung dekukur tetapi sebenarnya banyak lagi burung dekukur yang masih mereka belum lihat dan ketahui.Kalau mengikut statistik burung dekukur anggaran berjuta-juta di asia tenggara (tidak termasuk di negara luar asia) namun hendak kategorikan SJ semuanya kepala berbentuk sedemikian ternyata tidak mempunyai dasar yang kukuh!

Long berkata...

hi saudara.terima kasih kerana memberi feedback di sini.apa yg saya poskan gambar disini adalah di malaysia.kebanyakkan di sini kepala yg di panggil seladang jati atau istilah lain nya tongkat mati berbentuk seperti bola pingpong.saya tidak pasti jika kepala sj / Tm berbentuk lain di negara lain.di sini kita menceritakan spec di malaysia.bukan di negara lain atau di negara asia yg lain.

boleh saya bertanya kpd saudara ? apakah warna najis seladangjati asli ?

tbksj berkata...

Kamu terdengar kesal. Apapun alasannya, saya siap untuk menjawab pertanyaan kamu. Saya bukan pemula. Jika kamu pikir kamu dapat melemahkan cerdas saya, silakan berpikir lagi. Dari pengalaman bertahun-tahun dan bergaul dengan banyak ahli dalam derkukur, saya dapat mengatakan bahwa warna najis seladang jati putih dan cokelat muda. Namun, hal ini tergantung pada bake sebenar. Jika bake keduanya seladang jati juga, warnanya ada yang hijau dan putih. Najis seladang jati umumnya berbentuk bulat dan padat akan berada dalam bentuk ini sepanjang seluruh hidupnya. Ada dikatakan memiliki manfaat obat tetapi secara ilmiah, itu masih harus dibuktikan. Tidak setiap pengetahuan yang diturunkan dari nenek moyang kita adalah benar dan kita sebagai orang berpelajaran sekarang harus rapi menilai pengetahuan itu semua. Jadi, saya berharap kamu puas dengan penjelasan saya dan jika kamu masih tidak puas, silakan bertanya jangan malu-malu. Jika kamu menyatakan bahwa kamu adalah pakar, kamu tidak perlu gelisah jika ada yang tidak setuju dengan pendapat kamu. Itu saran saya kepada kamu. Baik-baik saja ya mas.

Long berkata...

terima kasih saudara kerana memberi feedback tersebut.seladang jati asli(original)najisnya bukan berwarna putih atau coklat.dari mula dia keluar sarang sampailah akhir umurnya (usia)najisnya tetap sama warna nya .x kan berubah.itu lah seladangjati di malaysia.tentang najisnya boleh di buat obat luaran sudah terbukti dari dulu lg.saya tidak akan beritahu apa warna najis seladang jati sebenar.saudara tentu lagi arif dari saya.kerana saya masih lagi belajar.

tbksj berkata...

Itu tidak menjadi masalah jika kamu tidak ingin berbagi informasi tentang najis itu. Saya setuju bahwa najisnya adalah salah satu warna sejak lahir sampai mati. Yang saya maksudkan adalah warna putih campuran dengan cokelat muda ataupun warna hijau muda campuran dengan putih bagi bake keduanya seladang jati. Mungkin kamu tidak pernah perolehi seladang jati asli iaitu kedua bakenya seladang jati karena seladang jati asli memiliki fitur atau karakteristik yang unik dimana pakar sebenar dapat mengenalinya tanpa mendengar suara.

mohd_khairul83 berkata...

saya bersetuju dengan pendapat saudara long..
seladang jati di malaysia mempunyai bbentuk kepala yang bulat terus seperti bola ping pong..
tidak pernah lagi kepala SJ di malaysia berkepala leper@kepala biawak (ada sesetengah istilah pemikat)..

jaka_umbaran berkata...

Asallamu alaikum Wr Wb.
salam kenal saya sadjie dari Indonesia ,saya tertarik sekali tip tip dan beberapa vidio yang menampilkan cara memikat burung derkukur, namun disini saya masih belum faham betul bagaimana cara dan membuat sumpul ikatan supaya burung bisa terperangkap.terimakasih
Wassallamu alaikum.Wr Wb

Seladang Jati berkata...

Saya bersetuju dengan pendapat Long, Seladang Jati hanya dpt dikenali melalui bunyi suara sahaja (iaitu apabila berdeguk tiada bunyi guk dihujungnya)..Seladang Jati di Malaysia kepalanya KEBANYAKAN berbentuk bulat dan bujur ke arah paruh. Mengenai najis warna hijau atau putih bergantung kepada pemakanannya bkn bergantung kepada baka dan ini terbukti bahawa jika bapak atau ibunya Seladang Jati bila diperturunkan kita belum tentu yang baka akan dapat itu adalah Seladang Jati. KEBANYAKAN Seladang Jati mempunyai kuku jari yang hidup dan mesti di potong jika mahu di bawa ke laman.

najihah berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Unknown berkata...

Terbaik info otai.disini sye k selit sikit tentang seladng jti@tongkt mti..
Dari kepla ,manik..bada ..leher..dll..dri segi brg duduk dan hingp diangar..jga kit leh tau...seldng jti ..dri anguk pun boleh diabil kira...disebab kan ..sj ni..di mlaysia digelar..raja..terkukur@balam..sj
Sye setuju pe yg dikatak long..tentng sj..tidak semesti ny..dri baka..sj +sj akan jdi sj..dri habitt asli brgbalam atau terkukur kita sedia maklumbyg bh akan memepunyai...kawnan dan kumpulnnyg besar.

Mobit_anggle berkata...

Terbaik info otai.disini sye k selit sikit tentang seladng jti@tongkt mti..
Dari kepla ,manik..bada ..leher..dll..dri segi brg duduk dan hingp diangar..jga kit leh tau...seldng jti ..dri anguk pun boleh diabil kira...disebab kan ..sj ni..di mlaysia digelar..raja..terkukur@balam..sj
Sye setuju pe yg dikatak long..tentng sj..tidak semesti ny..dri baka..sj +sj akan jdi sj..dri habitt asli brgbalam atau terkukur kita sedia maklumbyg bh akan memepunyai...kawnan dan kumpulnnyg besar.

Mobit_anggle berkata...

Terbaik

Mobit_anggle berkata...

Dari segi duduk sj di layang tau di angar..kepala sj ni seakan kan membengkak di leher belakng.
Ade jga sj berkuku mati..x semu bekuku hidup.dri segi bentuk fizikal badan bergatung pada kwsan tu hbitat asal...terdpt berberapa versi jenis kepala sj..betul tpi dimlysia kepala sj memang bulat..

Mobit_anggle berkata...

Dari segi duduk sj di layang tau di angar..kepala sj ni seakan kan membengkak di leher belakng.
Ade jga sj berkuku mati..x semu bekuku hidup.dri segi bentuk fizikal badan bergatung pada kwsan tu hbitat asal...terdpt berberapa versi jenis kepala sj..betul tpi dimlysia kepala sj memang bulat..

Mobit_anggle berkata...

Terbaik

Mobit_anggle berkata...

Nic pic seladang jati di malaysia

Firdaus Firdaus berkata...

Salam otai...bgaimana nk bezakn tekukur biasa atau seladang..sbb sy tgk sama jer..mtk tunjuk ajar otai..sy tringin sgt nk tahu..