Pengikut

SELAMAT DATANG

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh & Salam Sejahtera

Kami mengucapkan ribuan terima kasih kepada saudara semua kerana melawati Blog kami yang tidak seberapanya ini.

Blog ini di hasilkan adalah untuk memberi sedikit info & berkongsi maklumat bersama penggemar burung terkukur khususnya bagi kaki pikat.

Blog ini juga di hasilkan bagi merapatkan dan bersilaturahim sesama.

Blog ini di hasilkan bagi meneruskan WARISAN seni tinggalan Nenek moyang kita dahulu sehinggalah sekarang ini.

Jika tiada siapa yang menengahkan warisan ini, maka ianya akan terbuku kubur tanpa ada sesiapa yang tahu hasil seni dahulu kala.Warisan ini merupakan warisan yang perlu di naik tarafkan hingga ke depan ke generasi baru.

Bak kata pepatah :

"Tidak Lapuk Dek Hujan "

"Tidak Hilang Warisan Melayu"

Di harapkan anda semua akan terhibur & gembira dengan melawati Blog PWSTM ini.

Selamat melayari blog TERKUKUR yang menjadi hiburan hasil tinggalan Nenek Moyang kita terdahulu sampai lah kepada kita hari ni.............

Akhir kata dari saya : MOTO PWSTM & MOTO KAMI :

"WARISAN SEJAGAT , WARISAN SELAMAN "

From :
PWSTM

SILA LAWATI & BERILAH SOKONGAN KEPADA FORUM KAMI :

SILA KLIK LINK DI BAWAH INI SEGERA :-

http://database1900.13.forumer.com

TERIMA KASIH YANG TIDAK TERHINGGA dari PWSTM di atas sokongan semua pihak, semua sahabat yang mengenali PWSTM atau pun tidak.Khususnya warga TTF semua.

TERIMA KASIH juga kepada pihak MEDIA yang menengahkan seni warisan ini untuk di kongsi oleh semua khususnya SINAR HARIAN DLL.


Selasa, 19 Januari 2010

BELAKANG KANDANG LEMBU - 16/1/2010


Belakang kandang lembu

16.1.10

6 ptg

Jentera : GR & BB

Hari ni mmg nk bawak GR & BB yg dok mintak suruh bawak kot.pasai atas sangkar lyg dok pulun nampaknya.masukkan GR dlm jebak & BB dlm cetok.hari ni memang niat nk ke laman belakang kandang lembu org tua saya.sambil tengok kambing , buleh jugak melaman.

Sampai laman suasana senyap sunyi.duduk kejap sambil tengok kambing.maish sunyi lg.x mengapalah.mmg tujuan nk mengajar saja.

Terus bergerak kebelakang kandang lembu dan terus cari lokasi pasang jebak.ternampak sebatang pokok kecil di tengah sawit rendah.terus gantung jebak di ranting kecik.siap pasang jebak terus pacak BB di busut sikit.siap semua terus menyorok sepokok dari GR & BB.

Tak lama kemudian GR menekan dan lambung guk.tiba2 bunyi GR di sahut oleh 2 ekor tarik akar.dlm hati apasai ada 2 plak ni ? selalu sekor je dok bunyi belakang kandang lembu ni ? mungkin anak dia.GR makin menekan dan lambung guk.tarik akar x jugak sampai.dok bunyi saja setempat.BB atas busut dok patuk2 je.tak lama kemudian prufff nampak 2 ekor bh hinggap 2 pokok dari bb.BB menekan 2 patah.kira ok la tu dh nk menyahut.garok masih pulun dlm jebak.tengok pruffff sekor melayang sampai tepi sawit GR.GR menekan lg.bh menekan terus angguk dan turun pelepah rendah.dh setentang dengan GR.bh di pelepah bawah, jebak di atas.bh menguku, GR pun menguku.x tahan agaknya terus naik ke jebak.prap ! rapun jebak tertutup.namun bh masih dok menekan lg dlm jebak.iskhhhh dah kena ka belum ? masih dok berlawan lagi ni ? pergi dekat2 tengok rapun dh tutup, bh dok dlm rapun tetapi dok menekan lagi.risau takut terlepas pasai tarik akar, terus kea rah jebak.sekor lg dh cabut.pegi tengok rupanya muda lagi.anak tarik akar ni.

Terus sms nasir, azmi, appai, reseli,cikgu nizal tolong bukak jarring jebak sat……prengggggggggg

7 ulasan:

CHILI DE' NGUKU berkata...

todiaaaa...belakang kandang pun jadik nooo...tahniah long! Tapau...tapau...tapau...

CHILI DE' NGUKU berkata...

todiaaa...belakang kandang pun pulun jugak noo..sat lg belakang dapur pun dapat long ni...hahaha...tahniah tok penghulu..

CHILI DE' NGUKU berkata...

ish..ish..ish..habis la burung sekandang nanti..tahniah bro...

mart lae berkata...

Salam Long,

Belakang kandang pun jadik long yerkkkk...

Tempat peberet nasir tu....prengggggggggg

azmi bin abdullah berkata...

lepas Long..Long, lepas Long..Long, lepas Long..Long, lepas..bla..bla..bla...addooiii..berapa banyak Long daaaa......

kohjai berkata...

hamboi taiko......tapau sesajer...tahniah..

mohd_khairul83 berkata...

amboi long..duk bungkuih jer...hehe
jeles tul...