Pengikut

SELAMAT DATANG

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh & Salam Sejahtera

Kami mengucapkan ribuan terima kasih kepada saudara semua kerana melawati Blog kami yang tidak seberapanya ini.

Blog ini di hasilkan adalah untuk memberi sedikit info & berkongsi maklumat bersama penggemar burung terkukur khususnya bagi kaki pikat.

Blog ini juga di hasilkan bagi merapatkan dan bersilaturahim sesama.

Blog ini di hasilkan bagi meneruskan WARISAN seni tinggalan Nenek moyang kita dahulu sehinggalah sekarang ini.

Jika tiada siapa yang menengahkan warisan ini, maka ianya akan terbuku kubur tanpa ada sesiapa yang tahu hasil seni dahulu kala.Warisan ini merupakan warisan yang perlu di naik tarafkan hingga ke depan ke generasi baru.

Bak kata pepatah :

"Tidak Lapuk Dek Hujan "

"Tidak Hilang Warisan Melayu"

Di harapkan anda semua akan terhibur & gembira dengan melawati Blog PWSTM ini.

Selamat melayari blog TERKUKUR yang menjadi hiburan hasil tinggalan Nenek Moyang kita terdahulu sampai lah kepada kita hari ni.............

Akhir kata dari saya : MOTO PWSTM & MOTO KAMI :

"WARISAN SEJAGAT , WARISAN SELAMAN "

From :
PWSTM

SILA LAWATI & BERILAH SOKONGAN KEPADA FORUM KAMI :

SILA KLIK LINK DI BAWAH INI SEGERA :-

http://database1900.13.forumer.com

TERIMA KASIH YANG TIDAK TERHINGGA dari PWSTM di atas sokongan semua pihak, semua sahabat yang mengenali PWSTM atau pun tidak.Khususnya warga TTF semua.

TERIMA KASIH juga kepada pihak MEDIA yang menengahkan seni warisan ini untuk di kongsi oleh semua khususnya SINAR HARIAN DLL.


Rabu, 19 Ogos 2009

LAMAN PELEPAH


salam


Main pelepah ni antara salah 1 kaedah yg boleh menangkap burung hutan.ada pelbagai-bagai jenais laman yg boleh kita buat.antaranya laman sulam seperti gambar di atas.pikat di letakkan di atas laman yg di sulam spt gambar di atas.tetapi harus diingat.laman seperti di atas perlu racik 1 baris dari batang pelepah dan tabur di dekat laman.kerana burung hutan buleh terjun ke alaman.sulaman di buat di hujung pelepah yg berdaun lembut.yakni arah pelepah nk berjuntai .baru senang kita nk sulam.dan ada beberapa lagi kaedah gambar main pelepah insyaallah akan saya upload kemudian.

2 ulasan:

azmi bin abdullah berkata...

Adoi Long... tengok sulaman tu terbayang ketupat la pulak. raya lambat lagi, posa baru nak mula..ha..ha....

layangmas berkata...

salam...

ala mie posa pun belum dah igt nak raya...tak pun nanti kita gi mikat sama2 bulan posa nie buleh la kita beraya kat hutan nak hehehe...!!!

salam...

long masa duk tgh kagat mikat tahun lepas saya
ada gak cuba main atas pelepah racik belasah racik biasa jer...tapi BH tu cerdik dia terus higgap tang belakang pikat dia kompang2 terus dia terbang semula...pikat tetumuih kebawah pi betuikan smla BH tu turun lg...kali nie dia turun betui2 kat depan racik nguku2 terus main angin terus terjah pikat tercampak pikat terus tergantung...nasib baik bertali kalau tak bertali tak ker naya tu...kalau jumpa BH lagu nie mana gaya nak long...