Pengikut

SELAMAT DATANG

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh & Salam Sejahtera

Kami mengucapkan ribuan terima kasih kepada saudara semua kerana melawati Blog kami yang tidak seberapanya ini.

Blog ini di hasilkan adalah untuk memberi sedikit info & berkongsi maklumat bersama penggemar burung terkukur khususnya bagi kaki pikat.

Blog ini juga di hasilkan bagi merapatkan dan bersilaturahim sesama.

Blog ini di hasilkan bagi meneruskan WARISAN seni tinggalan Nenek moyang kita dahulu sehinggalah sekarang ini.

Jika tiada siapa yang menengahkan warisan ini, maka ianya akan terbuku kubur tanpa ada sesiapa yang tahu hasil seni dahulu kala.Warisan ini merupakan warisan yang perlu di naik tarafkan hingga ke depan ke generasi baru.

Bak kata pepatah :

"Tidak Lapuk Dek Hujan "

"Tidak Hilang Warisan Melayu"

Di harapkan anda semua akan terhibur & gembira dengan melawati Blog PWSTM ini.

Selamat melayari blog TERKUKUR yang menjadi hiburan hasil tinggalan Nenek Moyang kita terdahulu sampai lah kepada kita hari ni.............

Akhir kata dari saya : MOTO PWSTM & MOTO KAMI :

"WARISAN SEJAGAT , WARISAN SELAMAN "

From :
PWSTM

SILA LAWATI & BERILAH SOKONGAN KEPADA FORUM KAMI :

SILA KLIK LINK DI BAWAH INI SEGERA :-

http://database1900.13.forumer.com

TERIMA KASIH YANG TIDAK TERHINGGA dari PWSTM di atas sokongan semua pihak, semua sahabat yang mengenali PWSTM atau pun tidak.Khususnya warga TTF semua.

TERIMA KASIH juga kepada pihak MEDIA yang menengahkan seni warisan ini untuk di kongsi oleh semua khususnya SINAR HARIAN DLL.


Isnin, 13 Julai 2009

Lap.Mikat 12.7.09

Laporan mikat
12.7.09-ahad
8.00 pagi
lokasi jengka 20
pikat BP & BB

Hari ini dok memikir mana aku nk bawak hangpa ni ? pikir punya pikir nk try kat laman seladang jati.terus pecut ngan kapcai buruk ke lokasi.berhenti motor.senyap sunyi.x dengar sepatah habuk pun.terus start motor bertolak ke laman lain.riuh rendah kat sini.menguku sana sini.dok amati mana suara yg berkenan di hati.terus bergerak ke lokasi.lepak kejap.suara kasar dok menekan.suara kendur selang dok menekan.suara kecik dok lambung guk.tiba-tiba terdengar 1 suara yg menikam jiwa & kalbu.fuhhhhh....alamakkkkkkk.....hang punya suara cukup cantik dalam hati.mulut pun terlepas sorang-sorang.apa nk buat pasai terlampau syok dengar suara dia.terus cari laman.laman di pilih berdepan angga dia.angga dia pokok durian besar di bawah bukit.laman di lereng bukit setentang dgn pokok durian.pacak BP sebelah dan BB sebelah.pokok sawit je membatasi keduanya.saya duduk di tengah-tengah antara keduanya.dok dlm jerumun.pekena rokok sebatang.Bp buat kerja lambung guk perap.lambung guk perap selang.tak lama kemudian prap..prap.prap.prap bh tadi melambung naik terus menghala kearah pokok durian tadi.memang x silap pilihan saya.tepat angga dia.mak datukkkkk dia punya suara buat saya duduk dlm jerumun x senang.dia punya tekan fuhhhh.meshinggan pun kalah.BP dok pulun tekan angguk, tekan tekan lagi tekan lagi.bh x senang duduk atas pokok durian.kiri kanan kiri kanan tanda nk terjun.prappppppp dia lambung datang.ingatkan dia nk ke laman pikat, tapi dia ke belakang sikit.rupanya dia nk menguku ngan suara kasar.berlawan nguku belakang saya.prap pruk prak berlaga sesama dia.suara kasar lari ke arah belakang sawit pikat.bh sedap kearah kiri pikat.jadi 2 lawan 1 sekarang.pikat mula kiri kanan .mana 1 nk main.dia pusing belakang pujuk suara kasar.kejap lg dia pusing kearah bh di kiri dia.prappp.bh sedap ke bawah bukit dari pikat.suara kasar dok pulun lg.bh sedap pun x berhenti.fulamakkkk dia punya suara.meleleh air liur.aduuuhhhh dalam hati saya harap jgn la suara kasar ni terjun.saya keluar sikit kebelakang saya gerakkan pelepah kering supaya suara kasar lari.bila suara kasar nampak saya terus dia cabut.tinggallah suara sedap tu.dok pulun x berhenti lagi.puas saya mencari dia duduk kat mana.tengok dia panjat bukit tanpa berhenti menekan angguk bh ni.itulah yg membuatkan saya meleleh air liur.tengok dia dah naik dah.terus dia naik sawit atas pikat terus menguku dan menekan atas pelepah tu.prappp terjun di depan.dia punya menguku saya dok kira mula dari atas angga sampailah ke laman 1 minit dekat 30 kali atau lebih.x pernah lg saya jumpa bh menguku 1 minit lebih 30 kali seminit.bukan x pernah jumpa pernah.cumanya yg ni agak special.masa dia naik dari bawah bukit x berhenti bunyi dok menekan angguk.tu yg buat saya terkedu sekejap tu.apa lagi dia masuk laman prap=prap berlaga.tepuk dahi saya .apasal la x kena racik lagi niiiiii.bh sedap x kena racik pulakkkkkkk.berlaga lagi dia masuk laman racik.tengok dah tarik kaki.dia berlaga lg prappp lucut.aduhhhhhh.sah kena kuku.aduhhhhhhh nk menangis rasanyanya.dia berlaga lagi.tetapi dia kebelakang dah.pikat tembak sekali jatuh dlm rumput.ahhh sudah terlekat tali kaki kat rumput pulakkkkkk.bh dah diam.sah dia nampak pikat tarik kaki,memang betul...prappppp dia naik angga dia semula.kemudian tembak naik melayang entah kemana...

x lena saya tido di buatnya.saya ubah pikat terus letak di bawah angga dia.pacak racik 2 kepala.pikat tekan dan lambung guk prapppp dia dtg semula.tetapi kali ni dia x turun dah.tengok jam dah pukul 12 tghari.bh tad lambung guk atas angga membuatkan saya nk bom jerumun saya ni.terus dia melambung naik ke arah lain.saya angkat terus cabut balik.dalam hati x dak rezeki.tu bukan rezeki saya agaknya.insyaallah kalau free nk repeat semula dgn pikat lain pulak.kali ni nk cuba jebak dan tanah.main dua sekali.atau main pelepah.

kalau dpt bh ni memang tido senyum oooooooo.dia punya guk fuhhhhh mcm kukur tanding.jatuh cantik je guk dia.

doa kan saya.........

aminnnnnn

3 ulasan:

azmi bin abdullah berkata...

hari minggu x buleh, hari isnin kena MC Long. kena pi tangkap jugak. lambat sat g orang rembat, sebulan x lena tidoq.

xreal006 berkata...

BH baik jangan dia lengah-lengahkan..BH baik 1000 dalam 1 tue...gud luck..

Long berkata...

terima kasih semua.
insyaallah kalau ada rezeki buleh bh tu.kalau x dak apa nk buat.biar dia lupa dulu.