Pengikut

SELAMAT DATANG

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh & Salam Sejahtera

Kami mengucapkan ribuan terima kasih kepada saudara semua kerana melawati Blog kami yang tidak seberapanya ini.

Blog ini di hasilkan adalah untuk memberi sedikit info & berkongsi maklumat bersama penggemar burung terkukur khususnya bagi kaki pikat.

Blog ini juga di hasilkan bagi merapatkan dan bersilaturahim sesama.

Blog ini di hasilkan bagi meneruskan WARISAN seni tinggalan Nenek moyang kita dahulu sehinggalah sekarang ini.

Jika tiada siapa yang menengahkan warisan ini, maka ianya akan terbuku kubur tanpa ada sesiapa yang tahu hasil seni dahulu kala.Warisan ini merupakan warisan yang perlu di naik tarafkan hingga ke depan ke generasi baru.

Bak kata pepatah :

"Tidak Lapuk Dek Hujan "

"Tidak Hilang Warisan Melayu"

Di harapkan anda semua akan terhibur & gembira dengan melawati Blog PWSTM ini.

Selamat melayari blog TERKUKUR yang menjadi hiburan hasil tinggalan Nenek Moyang kita terdahulu sampai lah kepada kita hari ni.............

Akhir kata dari saya : MOTO PWSTM & MOTO KAMI :

"WARISAN SEJAGAT , WARISAN SELAMAN "

From :
PWSTM

SILA LAWATI & BERILAH SOKONGAN KEPADA FORUM KAMI :

SILA KLIK LINK DI BAWAH INI SEGERA :-

http://database1900.13.forumer.com

TERIMA KASIH YANG TIDAK TERHINGGA dari PWSTM di atas sokongan semua pihak, semua sahabat yang mengenali PWSTM atau pun tidak.Khususnya warga TTF semua.

TERIMA KASIH juga kepada pihak MEDIA yang menengahkan seni warisan ini untuk di kongsi oleh semua khususnya SINAR HARIAN DLL.


Isnin, 6 Oktober 2008

Okt 08

Laporan Memikat
Ahad 12/10/08
8.00 pagi

:( hari semalam fust betoi saya.
bh idaman tak buleh.

lepaih beli roti canai kat anak2 terus kemas pikat msuk dlm cetok.bwk 2 cetok.utk ajaq burung baru.
lokasi memang nk cuba lokasi dekat kebun org tua saya tepi hutan.mana tau kot ada hat sedap kwsn ni.sbb lama dh x pi dkt 4-5 bulan ada x pi kebun org tua saya.saya pun pacak pi ngan yamaha cup buruk saya.sampai laman mati motor pekena asap sebatang sambil telinga dok cuba amati mana hat berkenan.cuaca mmg baik pagi ni.memandangkan saya pi pukoi 8 hari ni namun kabus masih banyak maklumlah pahang darul makmur :lol:

atas bukit berdeguk.tak sedap.belakang menekan ...tak sedappppp.tiba2 betul dekat sempadan kebun org tua saya sora tinggi :lol: memang sora pilihan saya.sora sedang tinggi.dok menekan saja.saya tolak moto depan sikit kemudian jalan kaki takut bh cabutttt.dok perati mana laman yg sesuai utk pacak.kebetulan angga tinggi tepi hutan banyak.saya cari angga mati.tengok punya tengok ada 1 laman sesuai berdepan angga iaitu busut kecik.siap pacak dgn racik 17 mata terus menyorok belakang pikat bwh sawit rendah.tak lama kemudian bila dengar sora pikat terus bh td melambung naik pap.pap.pap.pap.pap.pap.pap naik betul angga mati.canteeekkk sungguh.kalau ada rezeki mmg jadi pilihan saya ni.pikat menekan -nekan membuatkan guk 2 jati tekan rapat sebelah kanan hutan tak berhenti.pilihan saya jugak guk 2 jati tekan rapat sora c.tapi tak brani rapat sbb otai ada.otai dok menekan nguku menekan nguku atas angga.tak lama kemudian pikat anggok.aikkk dh turun ka ? tapi otai masih dok atas angga.saya cuba berdiri sikit sbb kurang jelas sebab semak sikit.laaa ada bh dok dkt dia patut anggok.tapi bh x anggok.pastu bh naik angga kat otai.cettttt betina dia rupanya.dok nguku betina la pulakkkkk.tunggu la sat.tak lama dia tembak naik terus pusing cari pikat saya.pusing betul atas kepala saya.aduuhhhhhhh.nampak la pulak.tak turun dh nampak gayanya ni.memang betoi tak turun sampai sudah.dok menekan ja.fedup saya tukaq burung baru plak.cdg nk try guk 2 plak.siap pacak masuk balik jerumun.tak lama mana dengaq bunyi lembu la pulakkk dok menghala mai .saya berdiri kot la nak hambat pi jauh sikit.tengok rupanya tok lang saya dok heret lembu bawk pi ladang dia.nampak ja saya dia sengih dah .hang jgn lari tau dok diam.ni aku baru dpt balik semalam ni.dok diam jgn bergerak.mana burugn hang ? saya pun tunjuk tu depan tu.terus dia tarik lembu sekoq tu lalu depan aku.bila dia nampak aku terus dia nk tarik tali menggelupur.terus tuju ke burung baru aku.alamakkkk.burung menggelupr lembu pun nk cabut sib baik tak pijak buurng saya.apa punya frust hari nih daaaaa.burng terkejut jwbnya tak dak apa la.burung baru plak tu.terus angkat masuk cetok terus pi menghala ke ladang org tua saya hanya berdekatan saja dari kebun tu.sampai situ mati motor...ya allah punya banyak bh sini.lama dh x mai rupanya sini port baru bh.punya banyak riuh rendah.tengok melambung-lambung bh.pokok sawit tinggi.memang suka sgt la depa nih.saya turun pikat di laman tepi jalan.siap pacak terus jln pelan2 menyorok takut bh perasan.lepak jap.dok dengar baik punya sora.sbb sini baka nguku banyak.dulu masa sifu 1 sihat sinilah port dia cari bh banyak anggok.atas bawah riuh rendah.naik pening memilih :lol: .tak lama kemudian pap.sana .pap sini melambung naik.tiba2 mai sekoq sora tinggi belakang pokok saya menyorok.cantekkkk.sampai dh baka nguku.dok menekan bh yg lain.dia tak perasan aku kot.bagus.yg lain melambung trus naik dia pun melambung naik pindah sepokok betul atas kepala saya.tapi pokok tinggi ,saya menyorok bwh pokok rendah.pikat menekan -nekan .tapi dia dok itu ja x turun.awat la pulak.burung idaman x turun jugak.saya biaqkan ja.mai sekor lipat tepi saya dok makan ulat.terus cabut naik.mai sekoq seladang jati melambung naik atas bukit sbb otai ada.dekat sejam dh tunggu namun otai x turun jugak.asap dh brapa btg dh habih.biaq je la.kebetulan tempat nyorok ada batu besaq.cantik gak bersandaq situ.tak lama kemudian otai turun.tapi bukan turun kat pikat.dia turun atas jalan sebelah kiri saya.turun makan la kot tu.awat dia turun situ pulak.lantak hang la.pikat menekan dan angkat guk.tak lama dia naik semula tapi coner ke arah pokok lain.nampak ja dia.dl hati x dak dah jwbnya.naik fedup saya angkat cetok nk pusing ke arah lain.nk cari port nyorok ok sikit.sbb pikat x nampak lansung.risau gak.dok dengar je.bila nk gerak setapak dengar pikat dh nguku.saya tunduk pelan-pelan menuju ke arah pikat.dok belakang pokok baru lah nampak jelas apa yg berlaku.otai tadi dh sampai depan racik.dok menguku sakan.tapi bukan dia sekoq.dua rupanya.sekoq dh masuk racik.otai menguku lagi tak masuk lagi.sekoq lagi dh tarik kaki tapi lucut.otai nk masuk dengaq pulak bunyi motor nk lalu. :evil: tengah sedap baru nk lalu org nih.otai panjang tengkok.ingat dia x lalu situ rupanya dia lalu kot situ nak cari apa tak tau.geram betoi.jenuh saya tunggu peluang ni time ni la nk lalu cari guni.nk pecah kepala saya nk dpt baka nih.terus motoor tu lalu .apa lagi cabut la dua ekor tu.terus dok pusing2 pulak motor depan pikat.naik angin 1 badan.tapi nk wat lagu mana jiran depan rumah org tua saya plak tu.mana burung hang ? tu ada tepi tu.laaaaaa aku tak tauuuuu.hang tak habaq...............melepas saya baka ni.

otai tu mai balik lepas aku pindah laman .tapi maleh la nk crita...........kena repeat

long

***************************************************************

salam
selamat kembali
isnin 6/10/08

sampai pahang pagi sabtu.jadi ahad pagi rehat je ler.memandangkan semua burung di rumah meluruh teruk.jadi aktiviti agak slow la sikit.burung di rumah pun x galak.cuma BB je dok menekan dan anggok bila nampak aku.jadi jinak apa ? bulu jatuh penuh atas sangkar layang.saya sambar BB masuk dlm cetok.

laporan memikat
ahad
5/10/08
5.30 ptg
lokasi ladg sawit jengka 17 je
pikat :BB(burung baru bunuh 10)

menghala ke kwsn (laman) otai anggok banyak.tapi beberapa rantai saja sebelum sampai laman tu saya berhenti jap.kalau2 ada tang ni.angga pun cntik sbb ada sawit mati dok terpacak menunggu hari nak tumbang.memang kompom sora sedang ngn sora kasar dok menekan dan lambung naik.aku park motor di simpang jalan pastu dok jap bwh pokok dok perati depa dok mengepuk naik atas angga sawit tu.tengok dulu mana dia punya angga.sakan dok menguku 2 ekoq atas tu.aku perati mana laman yg sesuai nk pacak ni.nampak 1 busut depan angga.memang cantik.

user posted image

terus angkat cetok pi kat busut tu.tebas sikit lebih kurang.mata melilau ja kalau2 BH cabut .sambil tu dok perati gak kalau ada helang.tak dak nampaknya.helang dok main di laman gagap sbelah atas bukit.siap pacak BB atas busut saya pun nyorok 2 blakang sawit dkt BB.risau gak musim ni helang masuk.BB menekan.saja je bawak jugak walau dia meluruh.kasi lasak sikitzebradove_120104laughter01.gif

dlm 10 minit sampai otai sora sedang 2 btg angga sawit.tak rapat lagi.BB menekan tanda BH dh sampai.BH tak naik angga depan busut ,tapi coner mai atas pelepah sawit tmpat saya menyorok.apa lagi,buat mcm robot je ler.sib baik BH x nampak.terus dia terbang ke pokok BB.BB anggok dan menekan.BH pindah pelepah dan terus naik angga depan busut.pasal dia naik pulak ? tak terjun laman ? tak pa tengok dulu.dia menekan menyelang atas angga sawit tu zebradove_teratakian_mumc_banghead.gif

user posted image

tak lama kemudian sampai pulak sora kasar.tapi sama jugak.coner mai kat tempat saya nyorok.tapi kali ni kat belakangsaya.aduhhhhh....
apa lagi bila dia nampak je saya terus cabut.dok bunyik kat hujung.otai masih x turun lagi do menekan.BB menekan dan patuk tanah/batu pujuk BH turun sambil menekan lagi.helang dok bunyi di angkasa nun.tak pa jauh.harap otai turun.aku pun buat tak tau malas nk tengok.tiba2 BB menguku.masa bila BH terjun laman pun x tau.aku jengok kepala sikit BH dok dlm laman racik tapi dh tersungkur.BH tak sempat nk menguku terus tersembam.BH bangun tapi tarik kaki terus lambung naik tapi gelung racik membatasinya.

user posted image

dan......................
ini lah hasilnya


user posted image

user posted image

user posted image

Long

2 ulasan:

Azrul berkata...

salam...

selamat hari raya idulfitri paklong...saya memohon ampun dan maaf sekiranya selama kita berkenalan kat alam siber nie saya ada terkasar bahasa,tersilap kata,terkutuk ker ter mcm2 ter lagilah hehehe...salamat hari raya maaf zahir batin sekali lg saya ucapkan pada paklong...

waaaahhh....!!! takdan apa2 lg nie dah dapat sekoq kukuq hutan...nie lah nama dia minat yg mendalam pada sasatu benda yg kita sayang...

paklog rendang tok ada dak...buleh mai sini sikit ka??? hehehehe...

Long berkata...

salam

selamat hari raya maaf zahir & batin juga saya ucapkan kpd rul.saya juga begitu sekiranya terdapat salah dan silap selama berforum ni ada tersalah ker dan ter ...lagi lah he he.harap di maafkanlah ye.

saja je tu .menghilangkan penat balik kedah baru nih he he.lagi pun BB tu meluruh teruk tu.saja je la test bwk bagi dia lasak sikit.dan tahan.cumanya kalau BH nk kompang halau je.tapi takat ni BB ni ok.

randang tok tak buat.org rumah buat rendang serai biasa je ngan gulai daging he he.hari ni org rumah buat ketupat.nk makan mai la.dijemput.bukan jauh pun

long