Pengikut

SELAMAT DATANG

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh & Salam Sejahtera

Kami mengucapkan ribuan terima kasih kepada saudara semua kerana melawati Blog kami yang tidak seberapanya ini.

Blog ini di hasilkan adalah untuk memberi sedikit info & berkongsi maklumat bersama penggemar burung terkukur khususnya bagi kaki pikat.

Blog ini juga di hasilkan bagi merapatkan dan bersilaturahim sesama.

Blog ini di hasilkan bagi meneruskan WARISAN seni tinggalan Nenek moyang kita dahulu sehinggalah sekarang ini.

Jika tiada siapa yang menengahkan warisan ini, maka ianya akan terbuku kubur tanpa ada sesiapa yang tahu hasil seni dahulu kala.Warisan ini merupakan warisan yang perlu di naik tarafkan hingga ke depan ke generasi baru.

Bak kata pepatah :

"Tidak Lapuk Dek Hujan "

"Tidak Hilang Warisan Melayu"

Di harapkan anda semua akan terhibur & gembira dengan melawati Blog PWSTM ini.

Selamat melayari blog TERKUKUR yang menjadi hiburan hasil tinggalan Nenek Moyang kita terdahulu sampai lah kepada kita hari ni.............

Akhir kata dari saya : MOTO PWSTM & MOTO KAMI :

"WARISAN SEJAGAT , WARISAN SELAMAN "

From :
PWSTM

SILA LAWATI & BERILAH SOKONGAN KEPADA FORUM KAMI :

SILA KLIK LINK DI BAWAH INI SEGERA :-

http://database1900.13.forumer.com

TERIMA KASIH YANG TIDAK TERHINGGA dari PWSTM di atas sokongan semua pihak, semua sahabat yang mengenali PWSTM atau pun tidak.Khususnya warga TTF semua.

TERIMA KASIH juga kepada pihak MEDIA yang menengahkan seni warisan ini untuk di kongsi oleh semua khususnya SINAR HARIAN DLL.


Khamis, 25 September 2008

24/5/08

Assalamualaikum semua
sabtu 24/5/08
jam : 8.30 pagi
lokasi :ldg kelapa sawit tempat pikat kena belasah

siap sarapan bungkus pikat yg kena belasah tu terus masuk
cetok.lokasi dgn rumah dekat je tak sampai 10 minit dh
sampai.tujuannya nk repeat kwsn hari tu.sampai dilaman nampaknya
sakan jugakla 3-4 dok merap.pilih laman kedua daripada laman hari
tu.tengok laman ada potensi BH turun dgn mudah.laman adalah lokasi
tinggal platform loding buah sawit.so pacak pikat dan install racik
32 mata.dikuatiri BH yg belasah pikat hari tu sampai balik.so ini
langkah berhati-hati la he he.saya pun menyorok belakang pokok sawit
rendah.risau gak dlm hati takut pikat x nak ON sebab berfikiran dia
akan takut akan suara yg kalahkan dia baru ni.nampaknya tidak.dia ON
spt biasa.tekan dan tarik guk 1 nya.BH yg belasah hari tu sampai
selang 2 pokok tapi x sampai ke arah pikat.dan sampai sekor lagi
merap selang selang juga 2-3 pokok.x jugak sampai.kanapa pulak
ni.pikat panjang tengkuk.aisyeh ada pemnangsa ke ? BH pun diam.apahal
lak ni.pikat bertambah panjang leher.laaaaaa..rupanya mat indon dok
kait buah pulak.tensiionnya.patutla BH x sampai.bungkus pikat pindah
laman kedua.laman ni berdekatan dg laman hari tu.cuma hari tu pacak
pikat atas platform tinggal.so hari ni pacak atas jalan.siap install
semua dan menyorok pikat angkat guk dan merap.tiba2 melambung naik
sekor BH dan mencari lokasi.tapi terlajak 2 pokok sawit.pikat anggok
dan merap.Bh merap.melambung naik lagi dan mencari.mungkin dia
terlindung.fedup plak lagu ni.Bh dok melambung saja dan terus
beransur pergi jauh.adussssss...jam menunjukkan pukul 10 pagi.pindah
laman ketiga.ini laman baru.park motor dan terdengar 2 ekor dok merap
3-4 pkok sawit rendah.so tengok laman bagoih punya tepi pokok
sawit .sbb teduh sikit di kuatiri pikat berjemur.racik 32 mata di
pacak mengelilingi pikat.belakang di belatkan dgn rumput rampai.lepas
menyorok pikat menekan rapat.dan angkat guk.tiba-tiba melambung naik
sekor BH selang 2-3 pokok sawit rendah.pikat anggok.dan BH sampai di
hadapan pokok sawit.apa lagi BH anggok.tu diaaaaaaaa.dalam hati
tindan gembur 4 kali.tindannya tidak gagap.tindannya gembur
lembut.sora sedang kasar.selang banyak.burung idaman sudah
sampai.pikat anggok ,BH pun anggok atas sawit setentang dgn pikat.apa
lagi BH resah dan terus terjun agak jauh jugak dari pikat.kira-kira 2
meter.terus menuju kearah pikat.dalam hati ada harapan.Bh berdepan
dgn mata racik.pikat menuju kearah BH memujuk BH masuk ke racik.pikat
undur sikit,BH masuk dgn kuku tindannya.tiba-tiba senyap je BH dari
anggok.dan sampai pulak sekor lagi betul-betul atas kepala pikat di
dahan kelapa sawit.nampaknya BH dah tarik kaki.yg di atas dahan tidak
turun lagi.BH tarik kaki nka terbang terus angkat racik dan jath
semula ketanah.apalagi BH yg diatas dahan terbang. terus ambik
BH.separas paha rack masuk.amati BH ,nmpaknya ok.tepi kepak putih
banyak.ekor kura tiada.manik halus.kaki bulat besar.paruh pendek
kecil.lubang hidung panjang.terus buka racik masuk dlm jut ,terus
balik masukkan dlm ladung.nampaknya pikat dh lupa kekalahannya.

2 ulasan:

Azrul berkata...

asalamualaikum...

tudia penangan otai mikat burung hutan takdan nak belasah pikat dah bungkuih...tahniah paklong

nak belajar mikat lagi dari paklong hehehe...

Long berkata...

tq.hisssshh mana la saya reti sgt .sama je kaedah mikat ni.kebetulan burung hutan tu garang tu.

long